RUCE
PRYČ OD KÝČE
Malba je řečí, malba je
osudem a podle Milana Kunce se kýč v umění stal jejím druhým
hlavním jazykem, hlavně díky reklamě. Neodděluje vysoké od
nízkého a tedy zdá se, že malíř vyhrál, a že jeho
dlouholetý boj s uměním moderním i klasickým je u konce.
Bylo by tomu zajisté tak, ale ještě stále přesně nevíme,
co je to kýč. Kýčařem je zván člověk ten, co se chce zalíbit
lidem všem. Tato veršovaná definice zajisté platí na jeho
celou jednu oblast, ale zdaleka ne na všechno. Je to fenomén
nesnadno uchopitelný.
Kýč
je obrana útokem, ale také útočiště těch, kteří zhřešili
ve světě umění a nezapomínejme, že je to také dobře
prosperující živnost. Kýčem epochy minulé jsou zajisté
zahradní trpaslíci, v oleji vyvedení na horách troubící
jeleni a barvotisky kajících a uslzených Maří Magdalén.
Tedy „kýčová klasika“ minulosti, ale také kýč současný,
třeba televizní talkshow, v nichž plačící světice
nahrazují neméně plačící hosté pořadu, rozvedená manželka
zpovídající se před diváky ze svých omylů a poklesků.
Ale jako v kýči tradičním nemůže troubící jelen za to,
že je krásný a Maří Magdaléna za svůj osud, také tito
hosté nemohou za to, že jsou jen náměty pořadu dokonale divácky
úspěšného a stejně tak kýčovitého. Lidé chtějí být
dojati neboť teprve potom jsou osloveni osudovou identitou, buď
prohry, anebo krásy, která jako život rychle pomine a nikdy
se nevrátí.
Milan Kunc namaloval celou řadu pláten tak říkajíc „kýčovitých“,
ačkoliv podle newyorského teoretika Donalda Kuspita dělá z kýče,
který je lehce srozumitelný „složitou“ věc. Neděsíme
se složitosti a neleká nás ani jednoduchost, zvláště víme-li,
že dokonale kýčovitá je samotná příroda. Nezávisle na
tom, že obrazoborci kýče říkají, že krajinka se stromořadím
a muchomůrkami podél cest se stane kýčem jen tehdy, když se
namaluje anebo ztvární jinými uměleckými prostředky. Takový
je totiž Kuncův obraz „Podzimní rychlost světla“.
Milan Kunc v jednom z rozhovorů také použil výrok Nikity
Sergejeviče Chruščova na sjezdu komunistické strany, sovětský
vůdce hovořil o situaci obyčejného diváka: „Umění
je, když se prochází za mrazivého jitra, jinovatka je na
plotě a břízky jsou ověšeny sněhem. Toto je vhodné znázornění“.
Milan Kunc dodal: „Jsem v tomhle zajedno s Nikitou Chruščovem“
a rázem si popudil nejenom jistou část kunshistorické obce
(která je občas hodně kunsthysterická), a nejenom je, ale
také nejpravověrnější pravičáky, co si myslí, že
nejenom v umění, ale také jako společnost a celek spějeme k
vytvoření nového ráje na zemi a běda všem, kteří by k
jeho vybudování nevykročili stejnou nohou. Ruce pryč a běda
všem bořitelům iluze! Prastaré a tradiční obrazoborectví
dnes nahradilo iluzeborectví. Kýč, třeba jen domnělý je v
tom nevinně.
Banální prorok, napsali o Milanu Kuncovi, ale malíř Joan Miró
moudře říká, že „nic není hloupé nebo banální“.
Kunc pokládá své dílo za nový druh pop-artu což je ovšem
na pováženou. Pop-art dělají dnes všichni. Každý, kdo má
digitální foťák a kameru dělá portréty, krajinaří anebo
točí rodinné klipy a domácí videa, sám sobě režisérem,
libretistou i střihačem a je-li nutnost také sám sobě zpěvákem.
Vize umění, které mohou dělat všichni se konečně uskutečnila,
tento lidový pop-art se stal každodenní zábavou. Spíše ovšem
jako globální odrůda zábavy, která již dávno pronikla i
do galerií: vystavují modelky, zpěváci i hokejisti, vážně
uváděni do světa výtvarnými teoretiky. Jako celek to připomíná
kýč, kýčovitý gesamtkunstwerk, ale v podstatě je to jen
součást současné kultury, v níž se všechno mísí
dohromady a směs se posléze nazve postmoderní. Určité
nebezpečí se zde skrývá, právě v inherenci různorodého.
Max Picard v jedné knize vzpomíná na Německo v čase nástupu
Hitlera a na časopisy, které tehdy vycházely: „ na první
straně polonahá tanečnice, na druhé straně oddíl vojáků
s kulometem, pod tím fotografie učence X.“ a tak dál.
Picard již upozorňoval na situaci, kdy se zabsolutňuje
nicotnost a selektuje se člověk, který „přijímá všechny
věci ve směsici, která nemá žádnou vnitřní souvislost“.
Nezdůrazňuju to zbytečně. Kunc již před více než patnácti
lety řekl v rozhovoru s Brigitte Schenkovou: „Jsme zamořeni
špatnými filmy, nesmyslnými a slabomyslnými programy, nespočetným
množstvím bezvýznamných časopisů. Máme z toho těžké
sny a naše myšlení už není svobodné. Manipuluje se námi
proti naší vůli a stáváme se průměrnými a tupými.“
A přece: za hlavního viníka se často a mylně označuje kýč
a jeho tvůrci. Ale role kýče je skromnější a není nebezpečná.
Kýč je sice útěk mimo realitu a do iluze, ale jak říká
spisovatel H. Broch: „rozhodně není formou špatného umění“.
Kýč má obecenstvo, je úspěšný a úspěch je to, co se
neodpouští. Podle této zvrácené logiky je velkým umělcem
právě ten, na jehož výstavu nechodí vůbec nikdo. Hle
zneuznanost, ale vše napraví čas a nejlépe po smrti tvůrce!
Ale právě umění tzv.“vážné“ je příliš často
kontaminováno mystikou nejrůznější provenience. Mystifikuje
a jestliže v rámci experimentu vsází na náhodu, je to ještě
horší, neboť – slovy Ladislava Jehličky – „náhoda
jako by se stávala hlavním motorem této doby, i když její
lepší jméno zní někdy třeba experiment“. Žijeme v
éře všeobecného zmatku, z jehož rámce (pokud to tak lze vůbec
nazvat), se nevyčleňuje ani umění současné, kýč je v něm
pouze zástupným symbolem. Možná, že je pouze chůzí pozpátku,
do věku nevinnosti, intuitivním činem lidí, kteří před
sebou cítí propast.
Jiří
Olič
|