David
Jedlička
Narozen 12. 11. 1969, Brno
Studia: 1992-1997 Katedra
výtvarné tvorby Ostravská Univerzita, ateliér malby ak. mal.
Daniela Balabána
Žije a pracuje v Olomouci
Odborný asistent oboru malba na KVV PdF UP Olomouc
Ve vlastní tvorbě se zaměřuje především na figurální malbu.
|
Samostatné výstavy / Solo exhibitions ( výběr
/ selected): |
1998 |
Helou
Doly. Galerie Fiducia, Ostrava |
1999 |
Pozdní
odpoledne. Antikvariát Černý pavouk,
Ostrava |
|
Dark afternoon.
Galerie 761 Ostrava |
2002 |
Těžká hodina.
Galerie
Synagoga, Hranice na Moravěs ( sIvo Sumcem) |
2004 |
Decent, NoD, Praha |
2005 |
Obrazy.
Galerie Na věčnosti, Znojmo |
2006 |
„36“.
Stánek č. 36, Olomouc ( s Vladimírem
Havlíkem ) |
2008 |
Naše obrazy.
Galerie
Šternberk, Šternberk ( s Pavlem Formanem) |
2009 |
Druhá míza.
Galerie Café 87, Olomouc |
|
Dámská
volenka. Galerie Bárka café, Ústí
nad Labem |
|
Dámská
volenka. Galerie Minikino, Ostrava |
2010 |
Uložit jako...
Galerie Caesar, Olomouc |
|
|
|
Společné výstavy / Group exhibitions
( výběr
/ selcted ) : |
1995 |
Ikarův
vzestup. SGVU Most |
1996 |
Kapituální úlovek.
Galerie Fiducia, Ostrava |
|
Konfrontace.
Praha-Svárov |
1997 |
Kolmo k ose.
Ostrava |
1998 |
Ostrava
..umjeni?. SVU Mánes, Praha |
1999 |
Ostrava - Ústí.
Budova Policie ČR, Ústí nad
Labem |
|
Zloty Schilling. Dům umění, Znojmo |
2000 |
„Klasika
2000“. Muzeum
umění, Olomouc |
2001 |
„Vánoční lesík“.
Galerie Šternberk, Šternberk |
|
Výtvarníci z
Ostravy. Muzeum Vojtecha Lofflera, Košice |
2003 |
„ Nejmladší“.
NG, Praha |
2005 |
Aktual 05.
Galerie Caesar, Olomouc |
2006 |
„OVA 95 –
05“. GVUO, Ostrava |
2007 |
Aktual
07. Galerie Cae
sar, Olomouc |
2008 |
Frei
von Nostalgie. Traun, Linz, Rakousko |
|
Velké prádlo,
Galerie Caesar, Olomouc |
2009 |
ARTSAFARI.
Sochařské studio Bubec, Praha |
|
|
|
|
Zastoupení ve veřejných sbírkách:
Národní
galerie v Praze (Česká republika), zastoupení v soukromých
sbírkách: Česká republika, USA.
Literatura: David
Jedlička. Ivo Sumec. Těžká hodina (domácí práce). Katalog
výstavy. Bez úvodního textu. Nákladem autorů 2002. – Nejmladší / The Youngest.
Katalog výstavy. Texty Milan Knížák, Tomáš Vlček, Jiří
Valoch, medailony autorů. Praha, Národní galerie 2003, s. 66-67. – Ostrava.
Umjeni...? Katalog výstavy. Texty Jana a Jiří Ševčíkovi,
Hnát Daněk. Katalog výstavy. Ostrava, [Galerie 76, 2008]. –
Hana Myslivečková et al., Katedra
výtvarné výchovy Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v
Olomouci. Olomouc, Univerzita Palackého 2007. – Olga Badalíková:
David Jedlička a Pavel Forman v Galerii Šternberk, Prostor
Zlín, 2008, č. 3, s. 17-19. – Futura. 4 pozice mladé středomoravské
figurativní malby 2005–2010. Pavel Forman, Zuzana Dvorská Šípová,
David Jedlička, Petr Kunčík. Katalog
výstavy. Text Ladislav Daněk. Olomouc, Agentura Galia 2010
Situace
Davida Jedličky
David Jedlička (1969) patří ve své generaci mezi nejzajímavější
figurální malíře, jejichž působnost je spojena s regionem
střední Moravy. Přesto je jeho tvorba paradoxně známější v celostátním
kontextu (viz medailon), neboť v Olomouci, kde působí od
roku 1999 jako odborný asistent na Katedře výtvarné výchovy
Pedagogické fakulty Univerzity Palackého, jsme se mohli setkat s jeho
obrazy zatím jen
sporadicky. Výstava v Galerii Caesar je tedy jeho první větší
samostatnou přehlídkou.
Na
rozdíl od dávných dob moderny, kdy malíři kolem čtyřicítky
pořádali svoje první retrospektivní výstavy, se Jedlička
rozhodl představit veřejnosti práce z posledních dvou tří
let. Je to na jedné straně škoda, neboť kdo si dnes dokáže
vybavit jeho obrazy staré deset či více let? Ale na straně
druhé tak máme příležitost seznámit se s Jedličkovým
současným projevem v poměrně široké malířské i námětové
škále. Volba padla na čtyři okruhy jeho starších i současných
zájmů – interiéry, pláže, lesní motivy a digitální tisky
řekněme komiksového ražení. Důraz je tedy položen výhradně
na figurativní složku malířovy práce, přestože v jeho
tvorbě se často setkáme i s tématem civilních zátiší.
Zásadní
otázkou ovšem je, čím se Jedlička vlastně od svých kolegů
odlišuje v rámci vývoje figurativní malby, jak jsme ji
mohli sledovat v posledním dvacetiletí.
Letmo
si připomeňme, že kolem poloviny 90. let minulého století se
v Česku velmi vzrušeně diskutovalo o „konci malby“,
respektive o možném zániku závěsného obrazu vůbec. Tehdy se
do popředí drala tzv. nová média a obraz se mnohým jevil jako
něco nevkusně zastaralého, statického, neodpovídajícího novým
technologiím. Tato diskuse ve skrytější podobě sice probíhá
doposud, ale nelze si nevšimnout, že v posledním desetiletí
– ačkoliv jsme zažili a zažíváme podobně útočný tón
například u zastánců neopostpostkonceptualismu (na přesnosti
„nálepky“ tolik nezáleží J)
– zájem o závěsný obraz opět stoupá. Škála dnešních přístupů
k malbě se ovšem jeví téměř jako bezbřehá. Zjednodušeně
bychom mohli říci, že po technologické stránce osciluje od
využití postupů starých mistrů (tuto postupně sílící
linii jsme zaznamenali již v první polovině 90. let) až
po přitakání digitálním technologiím. Z hlediska námětového
se pak v malbě posledního dvacetiletí setkáme s přepestrou
směsicí všeho možného – od vzývání banality a
klipovosti, přes revitalizaci abstraktních a geometrických
tendencí až po přeexponované náměty z oblastí dříve
víceméně tabuizovaných. Jednotlivé názory či přístupy na
sebe ostře narážejí, vše je dovoleno a nikdo vlastně přesně
neví proč.
V dobách
výše záměrně zmíněné moderny se „boj o nové umění“
odehrával víceméně v rámci vypjatě individualistického
požadavku „jednoty obsahu a formy“. Mohlo by se zdát, že
dnes je tomu podobně, nicméně je zde jeden zásadní rozdíl. U
řady umělců, jak mám možnost se s nimi nebo s jejich
díly setkávat, pozoruji cosi jako ztrátu či přinejmenším
skepsi k objevení (či vztahování se) k „nadosobnímu
horizontu“, tedy k něčemu, k čemu, jakkoli
utopisticky či naivně, se upínali příslušníci moderny a
avantgardy.
Do
nastíněné situace vstoupil David Jedlička, řemeslně velmi
dobře vybavený studiem u Daniela Balabána na Katedře výtvarné
tvorby Ostravské univerzity, v roce 1997 jako nadějný mladý
malíř, jehož zájmy se neupínaly jen k výtvarnému umění,
ale rovněž k aktuálním výbojům v elektronické
hudbě anebo v oblasti filmu. Někdy v té době jsem měl
možnost vidět prvně kolekci jeho obrazů a i přes naši značnou
názorovou rozdílnost mi bylo zřejmé, že Jedličkova případná
jedinečnost se bude v budoucnu odehrávat především na
poli jeho vrozeného koloristického cítění. Jedlička je totiž
tím typem malíře, jehož bytostným jazykem, přestože k nám
promlouvá prostřednictvím „zastavených příběhů či
situací“, je řeč tvarů a barev. Jeho starší i nejnovější
obrazy, které mimo jiné nezřídka oplývají osvobozujícím
smyslem pro humor či situační nadsázku, jsou vedle námětové
čitelnosti především jedinečnými barevnými zážitky. Tedy
jsou svého druhu snad až hudebními skladbami, v nichž se
mísí na pozadí figurativních výjevů tóny operety s operou
a třeba hip hopem. Jinak řečeno, Jedlička přináší
do současné nepřehledné malířské scény pozitivní, otevřenou
energii, bez níž nelze uvažovat o „nových horizontech“ v umění,
tím méně pak v celé společnosti.
Ladislav
Daněk, 25. 3.–26. 3. 2011
|