Adolf Lachman
Narozen / Born
22. 12. 1977, Pardubice
Studia / Studies
1992–1996 VŠVH Praha
1996–2003 AVU Praha (prof. Zdeněk Beran)
Samostatné výstavy
/ Solo exhibitions
1995 Státní okresní archiv, Ústí nad Orlicí
1998 Svěcení kaple a Křížové cesty, Lanšperk
1999 No. 43. Městské museum a galerie, Lomnice nad Popelkou
2003 Industriální cosi. Diplomová práce, Galerie U prstenu, Praha
2006 Objekty / Kresby. Galerie Mázhaus, Pardubice
2006 Obrazy, kresby, objekty. Galerie Caesar, Olomouc
Kolektivní výstavy
/ Collective exhibitions
1995 Výstava studentů VŠVH. Brusel, Belgie.
1996 Výstava atelieru prof. Berana. Galerie U prstenu, Praha
1997 Výstava atelieru prof. Berana. Kulturní dům, Tábor
1997 Výstava atelieru prof. Berana. Galerie U prstenu, Praha
1999 Studenti AVU. Galerie Pokorný, Prostějov
2000 Výstava atelieru prof. Berana. Městské divadlo, Kolín
2000 Výstava ku příležitosti 80. výročí ZUŠ. Dům hudby,
Pardubice
2000 Kamarádi. Galerie AVU, Praha
2000 AVU 2000. Mánes, Praha
2000 Die Firma. Norinberk, Německo
2000 Portrét roku 2000. Galerie u Bílého jednorožce, Klatovy
2001 Výstava studentů prof. Z. Berana. Galerie Sýpka
2001 Malířská škola prof. Z. Berana. Wortnerův dům AJG, České
Budějovice
2003 Čtvercová leč. Skupina ARTTODAY. Galerie Nová síň, Praha
2003 Diplomanti AVU 2003. Veletržní palác, Praha
2004 Výstava studentů AVU. Ameersberg, Německo.
2005 Maska /podoby doby/. Galerie Mázhaus a VČD, Pardubice
2006 Black ´06. Výtvarný festival, Pardubice
Už během studia v ateliéru Zdeňka Berana na pražské
Akademii výtvarných umění hledal Adolf Lachman formu, kterou by dokázal
zpřístupnit své zvláštní představy. Od hladké malby se logicky
posouval k detailně propracovaným, super-realisticky působícím
kresbám, od nich k obrazům vytvářeným v paměti počítače.
Dalším krokem mělo být zhmotnění dvojrozměrných computerových
tisků, ale převedením do prostoru tajemně vyhlížející předměty
(COSI) ztrácely naléhavost a fascinaci, začaly působit jako design,
vnější vzhled výrobku, pěkná forma bez zpětné vazby a vnitřního
opodstatnění. Lachmanovy vize jsou silné a neodbytné, vyvolané téměř
dětskou potřebou snění. Jeho díla (kresby, tisky z počítače,
objekty) jsou průnikem dovednosti, práce a touhy předat sny dál ve
stejné intenzitě v jaké v mysli umělce existují. Měřítkem
pro posouzení zdaru (definitivnosti) díla je tedy jeho souzvuk s umělcovými
vnitřními pocity.
Existence je vše, co je, život je jsoucnost, která si
sama sebe uvědomuje. Existují věci, žijí zvířata, ptáci, lidé.
Rostliny? Asi také. Hranice mezi živým a neživým je ale možná
jenom umělá. - Nedávno
byla v televizi zpráva o umělé ruce vedené myšlenkou, o spojení
živého zrozeného) organismu řízeného mozkem a neživým (vyrobeným)
přístrojem ovládaným počítačem. Hranice mezi živým a neživým
určitě není v představách a snech. Zázrak stvoření je připisovaný
Bohu nebo dlouhé evoluci, ale možnost sestrojit umělou bytost zaměstnává
lidskou představivost od nepaměti. Vyrobit něco tak dokonalého a zároveň
příšerného – homunkula, robota - jako člověk!
Adolfa Lachmana baví pokleslé filmy plné monster, hrůzostrašné
příběhy, horrory, sci-fi, comicsy. (Podle scénáře Štěpána Kopřivy
nakreslil v roce 2002 comics Siagon Tribute (Čtyřlístek v Saigonu),
a pracoval na nedokončeném comicsu Pérák . - Inspirují ho zatracené
či zapuzené věci, nářadí, nástroje, součástky strojů a přístrojů.
Dřív měly důležitost, nějaký smysl a funkci, dnes podléhají
zmaru, postupné zkáze - rozbité, zašlé, zrezavělé. Skutečné
(spatřené) prvky skládá do nových celků. Novotvary se opět
podobají jakýmsi součástkám, přístrojům, zakukleným nebo obrněným
(tedy chráněným) organismům, podléhajícím řádu jakési neznámé
stavby či anatomie. Tvarově bohaté, technicky zajímavé, povrchově
členité, náhle existující. Nemají symbolický obsah, nezastupují
žádné pojmy. Jsou to
jenom prvky, možná jednotky vyššího celku. Metoda jejich vzniku připomíná
(v nezobrazující podobě) arcimboldeskní obrazy, ve kterých
jsou předměty (ovoce, zelenina, mořské plody, knihy, listy stromu)
použité jako vizuální jednotky k vytvoření fantaskních
podobizen.
Konečný tvar Lachmanova díla se vyjasňuje až v procesu
tvorby, proměňuje od prvotních skic, postupně – stupeň po stupni
– posouvá, definuje. Skicy jsou záznamy prvotních myšlenek, základy
pro další práci. Mají základní smysl, ujasňují podobu budoucích
transformací. Podle skic vznikají velké, detailně propracované
konstrukční studie. Adolf Lachman v nich chce uchovat bezprostřednost
záznamu a zároveň potřebuje „kresebně rozluštit slepá místa“,
která jsou v drobných skicách nevyjasněná. Dalším posunem je vytváření
prostorových iluzí, „fotografickém spodobení“ zviditelnění
vnitřních představ, jejich začlenění do skutečnosti. Kresby
upravuje v počítači, jako grafik se podílel na vývoji počítačové
hry. Vytvořil si vlastní fotografickou databanku. Povrchy nakreslených
těles pojednává pomocí programu Adobe Photoshop počítačovou koláží
- vrstvením, překrývání a dobarvováním vyfotografovaných
struktur a jejich částí. Nevyužívá dostupné profesionální
technologie zobrazení, počítač používá podobně jako barvu a štětec
při malování. Navazuje na díla představitelů českého informelu
(Zdeněk Beran, Vladimír Boudník, Bedřich Dlouhý, Antonín Tomalík).
Digitální tisky mají kvality malby, ale užití fotografií působí
jako filtr. Vypadají jako snímky něčeho, co je nebo co bylo, co možná
kdesi existuje, ale se zobrazením reality, pokud sen a představa už
samy o sobě nejsou skutečností, nemají moc společného. Adolf
Lachman nezpodobuje, vytváří novou – doposud neexistující –
realitu. Rozpor mezi tím, co je a tím, co není, mezi pochopitelností
a tajemstvím, vytváří napětí, neobyčejnou naléhavost.
Do prostoru přesvědčivě vstoupil až budkami - objekty
vytvořenými v letošním roce. Působí pohádkově, jako scény
či kulisy připravené pro nějaké vyprávění, mají základní
sochařské kvality. Jsou pohledové ze všech stran, lze kolem nich
obcházet, vracet se, shlížet, vzhlížet i nahlížet, pocitově do
nich vstupovat, radovat se z detailů, z povrchových
struktur, z různých materiálů a spojů, z dokonalosti
provedení, z tvarových hříček, z možných souvislostí a
naznačených významů.
Adolf Lachman nevypráví. Vytváří kresby, tisky, obrazy
a prostředí, ve kterých se příběhy mohou odehrávat. Jeho i naše.
Jiří H
ůla
ZPĚT
|