29. 6.–28. 7. 2016

Milan Klimeš
Figura – Krajina – Geometrie.
Vernisáž / Pohled do výstavy

Bez názvu. 1973
kombinovaná technika, plátno, 108 × 176 cm

 

Milan Klimeš

(23. 1. 1947, Litomyšl – 15. 12. 2013, Olomouc). Malíř, kreslíř, básník, režisér recitálů poezie, kurátor, dokumentarista, archivář zvukových a vizuálních dokumentů, výtvarný pedagog. Studia: Střední průmyslová škola technická ve Dvoře Králové nad Labem (1952–1963), Kamenosochařská škola v Hořicích (1974–1977). V letech 1966–1992(?) byl zaměstnán jako umělecko-technický pracovník ve Státním divadle Oldřicha Stibora v Olomouci. Samostatně vystavoval od roku 1968 (1968, Olomouc; 1969, Kroměříž; 1972, Praha; 1974, Olomouc; 1975, Šumperk; 1978, Praha; 1979, Šumperk, Praha; 1980, Hradec Králové; 1981, Uničov; 1983, Olomouc; 1985, Zlín; 1985, Olomouc; 1995, Olomouc). Společných výstav se zúčastňoval velmi sporadicky (1964, Litoměřice; 1995, Olomouc; 2008, Praha). Počátkem 90. let spoluzaložil Galerii Art spektrum, Studio V a Galerii Nakladatelství Votobia se sídlem ve Vlastivědném muzeu v Olomouci. Ve spolupráci s historikem umění Jiřím Zemánkem zde v letech 1992–1994 uváděl současné české a holandské umění. Vystavovali tu například Jiří Petrbok, Vladimír Havlík, Margita Titlová-Ylovski, Vladimír Merta, Jiří Sozanský, Milan Maur, Lukáš Jasanský a Martin Polák, Harold Schouten, Milan Knížák, Miloš Šejn, Etienne Kerkhof a řada dalších. Počinem patrně největším byla v roce 1992 výstava V dimenzích prázdna, kterou připravil ve spolupráci s Galerií moderního umění v Roudnici nad Labem a J. Zemánkem). Ve spolupráci s R. Wanzkem, šéfem videoarchivu documenta Kassel, průkopnicky uvedl v Olomouci na počátku 90. let Španělský videoart (Divadlo hudby Olomouc). Jeho rozsáhlá činnost nejen na výtvarném poli není doposud dostatečně zpracovaná.

Lit.: Hlavy a tváře Milana Klimeše / Heads and Faces of Milan Klimeš (kat. výstavy), text Miloš Šejn, Olomouc, [nákladem autora, 1995]. Dvojlist, 1 bar. repr., čb. portrét autora. – Melancholie náhody (kat. výstavy), text Ladislav Daněk, Olomouc, [nákladem autora, 1995]. Dvojlist (xerox), 2 čb. repr. – Milan Klimeš 1947–2013, Olomouc, 2013. Samizdatový sborník vzniklý u příležitosti pořadu Mediátor. Poeticko vizuální montáž k 70. Milana Klimeše uskutečněného v Muzeu moderního umění – Divadle hudby 21. 1. 2015 v režii Jana Dadáka. Organizátoři sborníku básníci Jan Dadák a Petr Palarčík. – Jiří Juráň (ed.): Milan Klimeš. Život je, Olomouc, Nakladatelství Jaroslav Vacl, 2014.

 

Melancholický poutník za světlem

S  malířem a kreslířem Milanem Klimešem (1947–2013) jsem se seznámil někdy na počátku osmdesátých let v olomouckém Státním divadle Oldřicha Stibora (dnes Moravském divadle), kde jsem pracoval v operním souboru jako kulisák a on jako zvukař. Na okolnosti seznámení si již nepamatuji.

     Tehdejší divadelní organismus byl, jak jsem si záhy uvědomil, jakýmsi kondenzovaným vzorkem struktury celé společnosti. Vedle sebe z nezbytí koexistovali zástupci téměř všech společenských vrstev. Od potomků předválečných kapitalistů, přes dělníky, takříkajíc „obyčejné lidi“, veksláky i delikventy až po komunisty. A vedle nich v tiché opozici stojící odpůrci režimu, pestrá směsice individualit nesnášejících tupost tehdejšího společenského systému. Mezi nimi se vyskytovali také básníci, literáti, výtvarníci či hudebníci a rovněž „máničky“ milující svobodu, bigbít, pivo a pěkné holky. Divadlo bylo svým způsobem stát ve státě.

     Tolik ke „kulisám“ v nichž jsem se s Milanem setkával poměrně často v jeho zvukařské kabině v podkroví divadla.

K Milanovi ovšem nebylo snadné se lidsky přiblížit, byl velmi opatrný, až tajnůstkářský. Až po nějakém čase nás více sblížil společný, vášnivý zájem o výtvarné umění. Trvalo však ještě několik let, než mě ostýchavě pozval do svého ateliéru, i když věděl, že výtvarně jsme opačného zaměření a směřování. On byl bytostný figuralista a já geometrista. Přesto ho z nějakého důvodu zajímal můj názor. Až později jsem pochopil, že pozvání do ateliéru chápal jako projev velké důvěry a otevření se.

     Bůhvíproč jsem měl z Milanova přístupu k jeho vlastní tvorbě smíšené pocity. Na jedné straně své tvorbě věřil a bylo cítit, že touží po uznání, ale při převádění jednotlivých děl působil poněkud nejistě a o výstavy jako by nestál. Tento zvláštní rozpor v jeho chování ho myslím provázel po celý život, ale možná se mýlím.

Na první návštěvu v jeho ateliéru nemohu zapomenout. Rozlehlá místnost v přízemí domu v Univerzitní ulici byla doslova napěchovaná plátny menších i větších rozměrů, na nichž Milan pracoval dlouho a těžce. Ke svým plátnům či četným temperám na papíře se opakovaně vracel, někdy i po několik let. To je důvod, proč většina jeho děl není datována ani opatřena názvem.

     Svět jeho tehdejších figurálních obrazů, kterým se věnoval od 70. let (předcházela jim poměrně krátká surrealizující etapa), byl pro mě přízračný až děsivý. Na první pohled bylo zjevné, že se zhusta zaobírá tou odvrácenější stranou člověka a že svět divadla chápal jako divadlo světa, které zachycoval v nelítostných a psychiku atakujících obrazech v podobě klaunů, masek, ba i čertů. Jeho malby byly vnitřním zobrazením psychického inferna, čemuž odpovídala pro mě často nepříjemná, ostrá barevnost, založená na prudkých kontrastech pruských modří, jedovatých zelení a záblesků ostrých červení. Dodnes si nedovedu úplně vysvětlit, proč maloval právě takto, neboť jeho chování bylo vždy laskavé a plné empatie pro spletitost lidských osudů, o kterých věděl hodně. Protipólem k divadelní tématice byly obrazy s především novozákonními náměty. Nicméně i ty ve mně vyvolávaly spíše temnější pocity. Nejsilněji, a dá se říct nadčasově, na mě působily hlavy Krista... Vliv Georgese Roualta, Jamese Ensora a Jana Baucha na jeho malbu se mi zdál zjevný, s tím ale Milan nesouhlasil. Pravdu měl v tom, že jeho způsob malby nebyl primárně založený na kolorismu. Barvu totiž vnímal především jako nositelku psychicky vypjaté emoce.

      Milan měl mimo jiné vlastnost, kterou jsem oceňoval a zároveň nesnášel. Při předvádění svých prací byl extrémně neúnavný, jak se říká nezničitelný. Po několika hodinách toho večera náročného ukazování jsem mu marně naznačoval, abychom pro dnešek již skončili, neboť už mi z toho všeho šla hlava kolem, a tak jsem po půlnoci zcela vyčerpán z ateliéru doslova utekl, když si odskočil na toaletu. Trvalo pak hodně dlouho, než můj útěk byl schopný alespoň trochu pochopit. Důsledkem této příhody však bylo, že do ateliéru mě znovu pozval až za několik let. To byl ovšem plně zaujatý jiným svým utkvělým tématem, totiž hanáckou krajinou.

 

 

 

 


     Vzhledem k tomu, že se na Hané nenarodil (dětství prožil na Jičínsku), hledal si vztah k rovinaté krajině složitě. Jak bylo ovšem v jeho povaze, tak velmi důsledně. Nejprve krajinu studoval opticky přímo v plenéru (dochovaly se stohy akvarelů), zejména v oblasti přírodní rezervace Plané loučky u Horky nad Moravou, kterou vnímal jako fragment původní krajiny. Pak stejnou krajinu zkoumal jako plastický reliéf, tedy sochařsky, což korespondovalo s jeho někdejším studiem na sochařské škole v Hořicích. V závěrečné fázi se ponořil ještě mnohem hlouběji a začal malovat vize, jak tato krajina patrně vznikala v dávnověku. Tyto práce na mě působily a dodnes působí nejpřesvědčivěji…

Na oplátku jsem Milana několikrát pozval do mého ateliéru, kde jsme bydleli se ženou a naším malým synem. Večery to byly neopakovatelné; vedle výtvarného umění, literatury, divadla a filmu šla často řeč namátkou například o turistice, stavební historii na Hané, přírodě a lidovém léčitelství. Jeho šíře různých zájmů byla neuvěřitelná. Milan velmi často při těchto návštěvách také hovořil o svém příteli fotografovi Janu Lebedovi a výtvarníkovi a historiku umění Miloši Šejnovi, který mu uváděl výstavu v roce 1980 v Hradci Králové a byl i autorem textu v Milanově prvním skromném katalogu, který vydal až po revoluci při příležitosti první velké samostatné výstavy v olomouckém Vlastivědném muzeu. Šejnův text z roku 1995 naprosto výstižně postihuje podstatu Milanova letitého úsilí: „Milan Klimeš nám otevírá široký průhled do světa klaunů, karnevalů pitvorných masek a zhroucených herců každodenního života. Někde nalezneme fragmenty dialogů, jinde expresivní karikatury osamělců, kteří ještě před chvílí stáli na jevišti a vyvolávali smích. Zde Milan Klimeš nachází rysy šílené grotesky, která je právě tak osvobozující jako děsivá. Trhá balvany psychického napětí, které pak zpětně krystalizuje v nových významových plochách tématu. […] Vystavené práce z posledních let vyplynuly zcela logicky z představ starších. Rané Klimešovy obrazy připomínají malované sny. Jsou v nich tajemné bytosti, imaginární krajiny a děje, jejichž zasutý smysl je rozluštitelný vzpomínkou. Bohatý reliéf krajiny dětství (Jičínska) je častým podložím pro jejich sdělení, stejně tak jako charakter nového stanoviště Klimešova bytí – Haná. Olomoucko je v současné době labyrintem hledání malíře. Proniká k tváři krajiny i člověka, až vše ztrácí svou tíži ve vizi prvotní přírody. Klimešovy obrazy byly podníceny city a chtějí vyvolávat především city.“

O Lebedově a Šejnově tvorbě byl schopen hovořit celé hodiny. Obzvláště si  vybavuji, jak oba přátele zařadil mezi typ tzv. světloplachých umělců. Teprve později mě napadlo, že Milan sám sebe zřejmě také řadil k rodu světloplachých, přestože se o tom přede mnou nikdy nezmínil. Nemluvil ani o tom, jakou má oční vadu (dlouho nosil velmi tmavé brýle). Možná i to mělo vliv na jeho pojetí malby…

     V průběhu 90. let se naše cesty jako by začaly rozcházet, nikoliv snad proto, že bychom si přestali rozumět, ale z prostého důvodu, že jsme oba brzy „po sametu“ změnili zaměstnání.

Milan se stal kurátorem výstav, které pořádalo nakladatelství Votobia v pronajatých prostorách (zmíněného) Vlastivědného muzea. Jsem přesvědčen, že jeho kurátorská činnost nebyla doposud náležitě zhodnocená. Byl totiž díky pochopení vedení Votobie v Olomouci první, kdo do zdejšího značně konzervativního prostředí přicházel i se zahraničními výstavami či jinými pozoruhodnými projekty. Těch výstav, na kterých se podílel, bylo úhrnem několik desítek a lze jen doufat, že tuto jeho činnost se podaří postupně zpracovat. Mimochodem, málo se ví, že Milan se kurátorskou činností, která dnes zažívá mezi umělci doslova boom, zabýval v naprosté tichosti (to bylo pro něho typické) už v 80. letech.

Naším posledním intenzivním setkáním, někdy kolem roku 2002, byla příprava (naší) společné výstavy v pražské galerii a antikvariátě Ungula. Když za mnou Milan přišel s tímto nápadem, měl již za sebou k mému velkému překvapení spoustu práce na drobných, precizně provedených geometrických kresbách na téma kruhu a čtverce. Byl jsem pochopitelně nadšen a tak jsem radostně s jeho nápadem souhlasil. Ovšem následovalo to, co jsem sice mohl při Milanově povaze a důslednosti předvídat, ale jaksi jsem to nedomyslel. V následujících asi dvou letech totiž Milan koncepci celkem drobné výstavy (čítající dohromady kolem čtyřiceti kreseb) neustále propracovával do nejjemnějších vzájemných významových souvislostí, až se z toho nakonec sám vyčerpal, a já jsem po pravdě řečeno z tak dlouhé přípravy ztratil nervy. Milan byl totiž se svými podle mého mínění krásnými kresbami, které hojně kombinoval s perforací, neustále natolik nespokojený, že až obsedantně vytvářel další a další varianty již původně nosného konceptu výstavy. Rozešli jsme se nakonec v dobrém, ale od té doby jsme již v užším kontaktu nebyli…

Teprve při průzkumu jeho pozůstalosti jsem zjistil, že geometrie – zvláště pak jeho slovy řečeno „svár kubického a sférického principu“ – provázela celou jeho následující tvorbu, která ovšem zůstala veřejnosti naprosto utajená, přestože ji dnes lze považovat za zjevně původní i v širokém spektru českého poválečného geometrického umění. V posledním desetiletí se totiž nesmírně intenzivně věnoval propichovaným či prořezávaným kresbám převážně formátu A4 (sporadicky i větších), v nichž jehlou či řezákem vytvářel stále složitější geometrické obrazce.

Souběžně s těmito světelnými kresbami (připomínajícími vzdáleně krajky), které hodlal jednou vystavit v černé místnosti se zadním protisvětlem, vytvářel obdobně komorní, ale rovněž stále složitější kresby černou tuší, které od jisté inspirace některými postupy Victora Vasarelyho postupně nabývaly na jedinečnosti v podobě jakýchsi osobních mandal.

Závěrečnou etapou svojí výtvarné dráhy tak Milan vrchovatě naplnil svoji osamělou a mnohdy melancholickou pouť za světlem.

Milan pro mě ve vzpomínkách zůstává coby člověk mnoha talentů a nesmírné pracovitosti, ale také jako člověk patrně mnoha vnitřních rozporů, jehož mnohostranný tvůrčí odkaz teprve čeká na důkladné zpracování a zhodnocení (například formou magisterské práce). Milan, žijící jako by v „Jestřábí věži“, byl nejspíše blížencem básníka Robinsona Jefferse, jehož tvorbu a způsob života velmi obdivoval.

 

Ladislav Daněk, leden 2015 / červen 2016, Olomouc

 

 

Bez názvu. nedat. (1. polovina 80. let 20. století)
tempera, papír, 
90 × 66 cm

 

 

Bez názvu. nedat. (80. léta 20. století)
tempera, papír, 
66 × 90 cm
Bez názvu. nedat. (2008–2012)
kresby černou tuší, papír, 
295 × 210 mm 

 

 

Bez názvu. nedat. (2000–2010)
propichovaná a prořezávaná kresba, papír, 
295 × 210 mm
Bez názvu. nedat. (2000–2010)
propichovaná a prořezávaná kresba, papír, 
295 × 210 mm
Bez názvu. nedat. (2000–2010)
 propichované kresby, papír, 
295 × 210 mm 

ZPĚT

Celoroční výstavní program Galerie Caesar je finančně podporován z grantu Ministerstva kultury ČR,
města Olomouce a Olomouckého kraje.


 





                             © Galerie CAESAR   

         NAVRCHOLU.cz