Empatie ke světlu a tichu
Barbora Kundračíková
Ve
svém původním významu označuje slovo empáthia
((řecky ἐμπάθεια)) „vášeň“ – ve smyslu „sou-cítit“.
Německou jazykovou variantou je Einfühlung,
„vcítění se“, a právě tento pojem představoval základ
vlivné teorie přelomu devatenáctého a dvacátého století,
spojující diskurzy různých humanitních disciplín,
zejména pak psychologie, filosofie a – pro devatenácté
století tolik zásadní – estetiky. Jako první se k němu
vztahovali romantikové, mimo jiné Novalis (1772-1801)
s Herderem (1744-1803), kteří se jeho prostřednictvím
snažili znovusjednotit lidskou zkušenost s čím dále tím
více se vzdalující a štěpící přírodou – jíž se pokoušeli
„rozumět sympateticky“, na bázi citu. Jako definitivní
pojem jej pak do kontextu filosofie uvedli Robert
Vischer (1847-1933) a Theodor Lipps (1851-1914). Podle
druhého jmenovaného význam empatie spočívá jak v
rozpoznání druhých coby myslí nadaných stvoření, tak v
estetickém ocenění objektů. Jestliže je totiž lidské
poznání světa zprostředkováno smysly, jeho estetické
hodnocení, podle Lippse z fenomenologického hlediska
stejně bezprostřední, je dáno právě empatickým
ztotožněním se s ním. Lidská imaginace je schopna
projektovat sebe sama téměř v cokoli, empatie přitom
aktivuje vědomé i nevědomé vnitřní procesy, které jakoby
situaci pozorovaného přejímaly. V případě neživých
objektů se pak jedná o určitou formu adaptace – tím, co
na věcech oceňujeme, jsou kvality analogické kvalitám
lidského spektra (živost, pravidelnost apod.).
Coby
typ zkušenostního aktu, který nám umožňuje jiné lidské
bytosti vnímat jako nám podobné, ačkoli nemáme přímý
přístup k jejich myslím, empatii reflektoval také Edmund
Husserl (1859-1938). V podobě propagované Lippsem, tedy
jako forma „vnitřní imitace“, však byla vždy považována
za více než problematickou kategorii, jíž například
analytická tradice nikdy nebyla ochotna vzít v potaz.
Přesto však v poslední době – v souvislosti s výzkumem
mozku a rozvojem neurověd – znovu nabývá na aktuálnosti.
Zajímavou je v tomto kontextu zejména teorie simulace –
sympatetická tělesná reakce na fyzický stav
pozorovaného, subjektu i objektu, která vede k zrcadlení
postoje či gesta, a projevuje se také tělesně („potřeba“
naznačit pohyb obilných lánů, křivek těla, či dosáhnout
haptického kontaktu s povrchem věci apod.).
Spojení mezi filosofickou reflexí a živým uměleckým
dílem je vždy volné a užití problematické. Přesto se
zdá, že právě „vcítění se“ do určité míry charakterizuje
po všech stránkách výjimečný přístup Jiřího Lindovského.
Výjimečný tím spíše, jakým způsobem reviduje
„romantizující“ břímě celé věci. Je přitom dobré si
uvědomit, že současné vnímání romantismu je značně
pokřivené – z obecného povědomí například zcela vymizela
precizní práce s pojmy a kategorizací, která byla pro
romantiky tolik příznačná, a jejich zájem o scelení
lidské zkušenosti bývá interpretován téměř jako
esoterický. Lindovský se vždy zajímal o techniku a jeho
práce nezřídka evokují dojem technických výkresů či snad
prvních návrhů a studií příštích převratných mechanismů.
Jsou formálně a technicky dokonale provedené (Jiří
Valoch v tomto ohledu hovoří o „minuciózním rukopise“),
zároveň ale – mírně nepatřičně – disponují vysokou
estetickou kvalitou. Nejsou pouze jednoduše půvabné či
elegantní, ale v mnoha případech přímo krásné, což je
samozřejmě zdrojem jejich znepokojivosti. Na mysli
přitom vyvstává dvojí asociace – jednak aktuální zájem o
technické obrazy a jejich (problematická) masivní
estetizace; a na straně druhé – opět v souvislosti
s romantismem – pochybnost nad tím, jak vzdáleny si věda
a umění vzhledem k tvůrčímu procesu vlastně jsou.
Lindovského studie strojů, mechanismů, prostředí či
situací totiž skutečně lavírují na hraně romantismu:
snaží se o porozumění skutečnosti, která je viděna
z lidské perspektivy, ale je zbavena její subjektivity.
V řadě aktuálních kreseb i maleb se objevuje postava
homunkula, blíže neurčeného svalovce, reprezentujícího
lidské hledisko v kontextu člověka zbaveného prostředí.
Pozoruhodným způsobem přitom dochází k jeho vlastní
objektivizaci – ačkoli svou stavbou stále představuje
protipól strohým prostředím obrazových zátiší, zjevně se
nejedná o subjektivní ego, ale jen další „objekt“ určený
zkoumání.
Lindovského studie „živých“ strojů i odosobněných
„intimních“ prostředí (pracovní stůl, domácí zátiší
apod.) jakoby zároveň sdílely i se vzpěčovaly aplikaci
lidského měřítka – jsou vykresleny dokonale a
hmatatelně, precizní technická práce umožňuje snadný
„pohyb“ v ploše obrazů, téměř evokuje potřebu jeho
haptického uchopení, zároveň ale vždy něco podstatného,
to skutečně hmatatelné, o co by bylo možné ne vnímání,
ale porozumění opřít, schází. Stroje žijí vlastním
životem, doslova jím žhnou, aniž bychom znali jeho původ
či povahu. Zátiší jsou tvořena dobře známými objekty,
jež jsou nám však nakonec stejně vzdáleny jako princip
fungování optického kabelu. Tím spíše, že v řadě případů
ani nedokážeme říci, kde přesně se nacházíme, co jsou
limity pozorované věci, jaký je její charakter. Jestliže
krása bez lidského vnímání existovat nemůže, objekty ano
– a právě to je zkušenost, jíž Lindovský nabízí: Svět
stvořený člověkem, existující však nezávisle na něm.
Otázkou je, jak k němu proniknout.
Humanitní disciplíny jsou od těch exaktních odlišovány
mnoha způsoby – Diltheyovo okřídlené „přírodu vykládáme,
duši rozumíme“, jakoby rezonovalo také v tomto případě.
Lindovský se k pochopení přibližuje z obou stran
zároveň, jednak přejímá objektivizující hledisko (stroj
zkoumá, stůl pozoruje), jednak je (obraz sám) ale také
tvoří – a estetizuje. Prostor, v němž se ocitáme, je
plný světla a ticha, vyváženosti evokující úplnost
matematické rovnice či geometrického nákresu, nelze jej
ale uzavřít ani zakonzervovat. Je to svět, do nějž je
radost se vciťovat, právě proto, že sám žije – jeho
přitažlivost spočívá v tom, že nikdo neví, jak je to
možné.
Zaujetí kresbou
Ladislav Daněk, únor 2017
Jednu ze svých dřívějších
výstav Jiří Lindovský nazval pro jeho tvorbu příznačně
Anatomie kresby.1/ Kresba obecně je tím
nejbezprostřednějším způsobem, jenž umožňuje co
nejrychlejší interakci mezi okem – mozkem – a rukou
zachycující inspirující myšlenku, rodící se nápad či
emocionální prožitek.2/ Bez důkladného osvojení si umění
kresby se skvělý umělec tedy nemůže obejít. Ne jinak je
tomu i v případě Lindovského, který o kresbě mimo jiné
poznamenal: „Osobně preferuji kreslení jako poznávací
proces. Aby kresba získala strukturu „jazyka“, je nutno
ji poznat co nejhlouběji a nejšířeji. A to „tělesně“,
nikoliv v diskusi. Začnu-li od Adama, je nutné
konstatovat, že kresba je nejrychlejší způsob
zaznamenání myšlenky. Textem se to rychleji nepořídí.
Příznačné je, že kresba i text se skvěle doplňují.
Pominu-li klasickou ilustraci, zbývá nekonečná řada
závažných myšlenek, vynálezů a projektů, ve kterých text
bez kresby buď nedává smysl anebo je nesrozumitelný.
Písmo i kresba rozvíjejí abstraktní myšlení. Kresba
dokáže myšlenku „formalizovat“. Ani linka, ani písmo
v přírodě neexistují. Obě složky se snaží postihnout
„ono“ neviditelné, tušené, skrze zřetelné a viditelné.
Kresba má ovšem hlubší kořeny v naší psychice, a tak je
v zachycování „pocitového světa“ výraznější a přesnější.
Zasahuje hluboko do podvědomí a může tak lehčeji a
univerzálněji pomáhat v komunikaci. Ve výtvarné oblasti
je myšlenka myšlenkou až tehdy, je-li nakreslena,
načrtnuta, nebo jinak „zobrazena“. Tím je „přetlumočena“
do jazyka obrazového a teprve poté se o ní mohou vynášet
soudy.“3/
Jiří Lindovský, vědom si
nenahraditelnosti kresby, jejímu studiu a rozvíjení
zasvětil celý svůj dosavadní tvůrčí příběh. Už při
zběžném pohledu na vystavené (respektive reprodukované)
práce je zřejmé, že je to příběh poutavý a jedinečný,
nemající ovšem dramatických zvratů. Jeho devizou naopak
je neustále sílící kontemplativní ponor pod povrch věcí,
dějů a světa vůbec. A tak jeho díla, „vyžadují“ od
diváka značnou dávku soustředění, neboť v naší uspěchané
době bohužel postrádáme koncentraci na to podstatné. Je
tedy zásluhou umělce, že i tak trochu za nás nám oživuje
naši okoralou vnímavost a ukazuje nám, že například
kancelářské zátiší s laptopem či polička s rostlinami
mají kupodivu cosi společného. Lindovský je totiž jedním
z mála současných umělců, který ve své tvorbě
zpřítomňuje, že svět, v němž žijeme, se nedělí na svět
přírodní a umělý, ale že obojí je součástí jednoho
vesmíru. V těchto souvislostech tedy Lindovský
poodhaluje prostřednictvím svého výsostného kreslířského
umu překvapivé souvislosti tam, kde je kvůli
zaslepenosti nevidíme anebo je vidět nechceme. A právě
ve schopnosti zobrazit to, co je očím takříkajíc
neviditelné, je Lindovského přístup ke světu výtvarných
forem naprosto svébytný. Pokusme se tedy přijmout jeho
výzvu a zkusme se před jeho díly sami zamyslet nad tím,
co má například počítač, coby produkt mimořádného
tvůrčího umu, společného s můrou chvějící za rozbřesku
za oknem, nebo proč mikročip svojí strukturou může
připomínat stavbu jakéhosi blíže neurčeného
mikroorganismu.
Jiří Lindovský svoji tvorbu
naposledy samostatně představil v Olomouci v roce 2002
v Muzeu umění Olomouc.4/ Jeho současná výstava je
z převážné části tematicky zaměřena na zátiší, kterým se
autor v této podobě soustavně věnuje od roku 2002 a
souhrnně je nazývá Kancelářská zátiší.5/ Přestože
na první pohled působí z formálního hlediska až
renesančně uměřeně, jejich obsah je mnohdy znepokojivý a
obtížně rozluštitelný. Nicméně v jádru věci jsou jeho
současné práce podle mého soudu jedinečným svědectvím o
tom, že dokonalé ovládnutí umění kresby je jednou z
výsostných cest vedoucích k pochopení božího stvoření.
1/ Jiří Lindovský.
Anatomie kresby. Práce z let 1967–2004.
Galerie Města Plzně, Plzeň, 5. 6.–27. 6. 2004. Kurátor
výstavy Václav Malina.
2/ Juhani Pallasmaa,
Myslící ruka,
Zlín, Archa, 2012.
3/ Jiří Lindovský, Dá se
učit?, Prostor Zlín, 2008, č. 1, s. 23.
4/
Jiří Lindovský.
Práce z let
1967–2002.
Muzeum umění Olomouc, 17. 11. 2002– 5. 1. 2003. Kurátor
výstavy Ladislav Daněk.
5/ Novému typu zátiší
předcházel volný cyklus tzv. Měšťanských zátiší,
kterými se Lindovský zabýval v letech 1995–2000. Blíže
viz Ladislav Daněk (ed.) – Jiří Valoch – Pavel Zatloukal
– Jan Kříž – Jiří Hůla – Jiří Fiala, Jiří Lindovský.
Práce z let 1967–2002, publikace k výstavě,
Olomouc, Muzeum umění, 2002, s. 14. Kancelářská
zátiší Lindovský poprvé představil ve větším rozsahu
na výstavě Jiří Lindovský. 1 obraz + kresby.
Galerie Havelka, Praha, 1. 6.–30. 6. 2011. Kurátor
výstavy Ladislav Daněk. Viz Ladislav Daněk, Jiří
Lindovský. 1 obraz + kresby, katalog výstavy, Praha,
Galerie Havelka, 2011.
|