| 
				
				Zbyněk Kulvait
				 
				
				Narozen 26. 6. 1954 v Opavě, zemřel 30. 12. 2018 v Olomouci. 
				V Olomouci žil od roku 1960. Malíř, kreslíř, grafik, sochař, 
				výtvarně doprovodil několik samizdatů a v první polovině 90. let 
				byly jeho grafiky použity na několik knižních obálek, hudebník. 
				V letech 1969–1973 vystudoval Gymnázium v Olomouci-Hejčíně a 
				následně studoval na Vysoké škole zemědělské v Brně, obor 
				zootechnik, kterou dokončil v roce 1980. V letech 1980–1986 byl 
				zaměstnán jako zootechnik v různých podnicích či zemědělských 
				družstvech v Prostějově, Přerově, Olomouci-Hněvotíně a Křižanově 
				u Brna. Od roku 1986 byl v invalidním důchodu. Samostatně 
				vystavoval od roku 1982 (Kroměříž, Olomouc, Uherské Hradiště), 
				společně od roku 1977 (Olomouc, Prostějov, Tovačov). Byl členem 
				výtvarné skupiny Neprůbojní (1991–2002) a Unie výtvarných umělců 
				Olomoucka (2000–2004, 2010–2011). Výtvarným vzděláním byl 
				autodidakt. O výtvarné umění se začal zajímat během studia na 
				gymnáziu.  
				
				Soustavné výtvarné práci se věnoval od roku 1973, kdy se 
				seznámil s Václavem Stratilem (* 1950), který mu poskytl první 
				výtvarné rady. S ním také poprvé vystavoval v roce 1977 
				v Psychiatrické léčebně Kroměříž (Václav Stratil / Figurální 
				perokresby, Zbyněk Kulvait / Plastiky). Počátky jeho volné 
				tvorby byly ovlivněny dílem Jana Zrzavého a částečně také 
				Františka Tichého. Po abstraktním, „pollockovském období“ 
				(1976–1978), z něhož známe drobné, výrazně barevné anilinové 
				akvarely, vytvořil v letech 1978–1980 svoje první zcela původní 
				práce technikou sprejových kreseb, na nichž patrně 
				nejvíce zaujme autorovo 
				zacházení se světlem. V nich je 
				plocha „kresby“ doslova poseta světelnými záblesky, kterých 
				Kulvait docílil tak, že papír nejprve pokryl různými materiály 
				(nejčastěji pískem nebo krystalovým cukrem kombinovaným 
				s nalezenými přírodninami) a pak je postříkal černým 
				areorosolem, takže po odstranění předmětů vznikla neobyčejně 
				působivá „galaktická“ světelná pole. Tento postup autor dovedl 
				do široké výrazové škály a dnes víme, že sprejové kresby se 
				staly jednou z jeho erbovních technik.  
				
				Následně, v letech 1980–1984 a v závěru 80. let, vytvářel 
				geometrické sprejové papírové iluzivní reliéfy ocitající se na 
				pomezí mezi kresbou a plastikou. 
				
				V případě papírových iluzivních reliéfů se jedná o soubor 
				geometricky strukturovaných prací, které vznikly překládáním 
				papíru podle určitého systému, jehož jednotlivé plochy pak 
				nevšední kreslíř nastříkal černým sprejem pod určitým úhlem. Po 
				zpětném rozložení papíru a jeho zavěšení na stěnu je pak 
				v pozorovatelově oku vyvolána optická iluze, že se dívá na nízký 
				kovový reliéf. Vedle geometrických kompozic Kulvait vytvářel 
				rovněž práce opačného, surrealizujícího vyznění, kdy stejnou 
				technikou fixoval na někdy nejprve zmuchlaný papír fragmenty 
				„mrtvé přírody“, například různé kořeny, větvičky a tak podobně.
				 
				Po následujícím 
				krátkém intermezzu, kdy vytvořil soubor kreseb náboženské povahy 
				(např. kresby orantů nebo Kristovy hlavy), se patrně v roce 1986 
				k této technice opět vrátil. Tentokrát ovšem ve zcela 
				jiné poloze. Na plochu papíru totiž kladl v jednoduchých až 
				minimalistických kompozicích drobné předměty denní potřeby, 
				které však „osprejovával“ tak, že po jejich odstranění zůstaly 
				na papíře výrazné světelné body či plošky působící doslova jako 
				záhadné zářiče. Nositelem hlavního poselství je i v těchto 
				dílech opět světlo.  
				
				K této poloze, rozšířené o předměty denní potřeby, se pak vrátil 
				v roce 2009 a rozvíjel ji téměř až do konce života. V nových sprejových 
				kresbách, kterých vytvořil s velkou výtvarnou jistotou a 
				neobyčejnou invencí zřejmě několik set, se setkáváme s nám již 
				známým světem běžných předmětů (např. špagety, kostkový cukr, 
				ovoce, žvýkačky, hrníčky, věšáková ramínka, šachové figurky, 
				svíčky…), ale i tak lze žasnout nad tím, do jaké výrazové a 
				významové škály dokázal svérázný tvůrce původní nápad rozvést.
				 
				
				V letech 1990–2000 se Kulvait věnoval výhradně grafice (tisky 
				z papírových mačkaných, trhaných nebo překládaných matric; 
				monotypy; oboustranné tisky z hliníkového perforovaného plechu).
				
				Také v této poloze se 
				setkáváme s autorovým bytostným smyslem pro experimentování a 
				jeho touhou po svobodném vyjádření vlastního vnímání světa. Po 
				formální stránce mohou jednotlivé listy (kterých vzniklo poměrně 
				mnoho a jsou z větší části rozptýleny neznámo kde) připomenout 
				z letmého pohledu poetiku informálních grafik z období konce 50. 
				a počátku 60. let, ale jejich obsah je jiný, navazující na 
				autorovo spirituální období kolem poloviny 80. let. Jejich 
				ikonografie není ovšem tak přímočará, neboť dřívější figurativní 
				výraz je nahrazen symbolickým obsahem základních geometrických 
				forem, jako jsou čtverec a kruh. V úhrnu jednotlivým listům 
				rovněž dominuje světlo, někdy obrazně řečeno probleskující 
				„temnotou noci duše“, jindy naopak jasně zářící.  
				
				Počátky Kulvaitovy malířské práce spadají do roku 1975 (mj. 
				autoportréty), soustavněji se však malbě věnoval až od roku 2003 
				a v rozmezí několika let v ní rozvedl 
				
				své „pollockovské“ počátky. Přes primární důraz na autorské 
				gesto a smyslovost barevné pasty (vedle toho ovšem známe i práce 
				figurativní, až psychedelického vyznění) jeho obrazy až na 
				výjimky nedosahují kvality jeho kreslířské a grafické tvorby. 
				Výběr z maleb a grafik je publikován v autorem koncipované 
				brožované knize 
				
				Zbyněk Kulvait. Výběr z díla 
				vydané v roce 2010. Kulvaitova nepočetná sochařská tvorba, které 
				se sporadicky věnoval od roku 1976, je nezpracovaná. 
				
				Povaha Kulvaitova tvůrčího založení byla výsostně dvojdomá, 
				neustále oscilující mezi podvědomím a ratiem, mezi 
				figurativností a abstrakcí a také světlem a stínem, což je 
				patrně jedním z důvodů, proč jeho tvorba nebyla za jeho života 
				patřičně doceněna a zařazena do celostátního kontextu. 
				 
				
				Lit.: Petr Mikeš, Neprůbojní. Eleonora Pražáková, Zbyněk 
				Kulvait, Hana Teplá, Miroslav Urban, Jindřich Walla, 
				katalog výstavy, 
				
				Olomouc, Mladé Umění K Lidem, [1992]. – Zbyněk Kulvait. Výběr 
				z díla, Olomouc, vydáno nákladem autora, 2010, náklad 30 ks, 
				44 reprodukcí, nestránkováno. – Ladislav Daněk, Pavel Zatloukal 
				(eds.), Skleník. Kapitoly z dějin olomoucké výtvarné kultury 
				1969–1989, 
				
				publikace k výstavě, Olomouc, Muzeum umění, 2009, s. 55, 72, 
				126, 128, 146, 232, 257, 276, 296, 300, 314. 
				
				– Jiří Valoch, Neprůbojní po dvaceti letech. Jindřich Walla, 
				Miroslav Urban, Hana Teplá, Eleonora Pražáková, Zbyněk Kulvait,
				
				
				katalog výstavy, Olomouc, Galerie Caesar, 2012. 
				
				– Jiří Valoch, Co ještě zbylo z Neprůbojných? Zbyněk Kulvait – 
				papírové reliéfy a kresby sprejem, Prostor Zlín, XIX, 
				2012, č. 4, s. 38–39. – Ladislav Daněk, Zbyněk Kulvait. 
				Světlo v zádech. Práce na papíře 1974–2012, katalog 
				výstavy, Olomouc, Divadlo hudby, 2013. 
				
				– Josef Maliva, Jiří Hastík, Ladislav Daněk, Výtvarné umění 
				Olomouckého kraje. Kresba a grafika 1900–2015 / The Arts in the 
				Olomouc Region. Drawing and Graphics 1900–2015, Olomouc, 
				Agentura Galia, 2015, s. 124, 128, 171, 257. 
				
				Internetový odkaz: 
				
				
				
				https://www.facebook.com/pages/category/Artist/Zbyn%C4%9Bk-Kulvait-minigalerie-636158216447530  
				
				Ladislav Daněk, 2013/2020   | 
				„A z očí vytryskne světlo“ 
				
				K pozdnímu dílu Zbyňka Kulvaita  
				Do 
				prázdných důlků vkládám oči 
				a z očí 
				vytryskne světlo. Z úst vítr.  
				Vítr 
				zvolna tuhne. 
				Oči 
				zničehonic tak neprůhledné. 
				Šepot. 
				Šeptání z očí do očí.  
				Miloslav 
				Topinka, Trhlina 
				  
				Dílo Zbyňka Kulvaita, zdánlivě nenápadné jak on sám: laskavý 
				chraplavý hlas pod prošedivělým knírkem, přerostlý prsten chmýří 
				na holé lebi, na stole vždy malé pivo anebo kávu… Znal jsem jej, 
				a přesto neznal. Býval mírný, usměvavý, ale někdy mu šel „z úst 
				vítr“ a míval „oči zničehonic tak neprůhledné“. Ale kdo 
				přehlédne hloubku takzvané nemoci?  
				
				Autodidakt Zbyněk Kulvait (1954–2018), vzděláním zootechnik, od 
				roku 1986 v invalidním důchodu, patřil k osobnostem spojeným 
				s neoficiální výtvarnou scénou normalizační Olomouce. 
				Přátelil se s okruhem Václava Stratila a zde také třeba hledat 
				počátky jeho tvorby. O Zbyňkově umělecké cestě na jiném místě 
				tohoto katalogu mnohem zasvěceněji a poučeněji, než bych to 
				dokázal já, referuje jeho dlouholetý přítel Ladislav Daněk. 
				Tento text je věnován jeho pozdním stříkaným „malbám na papíře“ 
				– zónám imateriální malířské sensibility. Kulvait v nich svou 
				techniku (první sprejové kresby vznikly již v letech 1978–1980) 
				precizoval do mimořádné spirituální vize. Obyčejné předměty – 
				pilka na železo, struhadlo, lžíce, francouzský klíč, kleště – 
				jako by ponořoval do ticha tím, že je ozářil výbuchem jednoho 
				barevného tónu, vlastně vždy tónu aurického (červené nebo 
				purpurové, fialové, oranžové, nebesky modré, tyrkysové); a to 
				barevným výbuchem takové intenzity, až se objekt „vypařil“, zbyl 
				pouze jeho stín. Tak jako na známých fotografiích z kamenného 
				mostu v Hirošimě, kde po výbuchu zůstaly jen stíny lidí. Stín 
				jako ticho po věci. „Podle Poggioliho čistota ticha 
				implikuje, že umění lze osvobodit ,z vězení věcí´ (z hlasitého 
				řevu reality). (…) Ticho ,překračuje limity nejen reality, ale 
				samotné limity umění, až do bodu zničení umění ve snaze uvědomit 
				si jeho nejhlubší esenci´.“ 
				
				V těchto „sprejových malbách“, které Kulvait léta promýšlel a 
				v pozdní tvorbě přivedl až k dokonalosti, se tedy – dle mého 
				soudu – přiblížil k tvorbě jako „spacializaci světla a ticha“ 
				(dvou tradičních mystických „materiálů“), jak je známe 
				z některých děl Yvese Kleina nebo Skupiny Zero; čili k tvorbě 
				jako demonstraci ducha, chcete-li k šamanismu. (Ostatně „šaman“ 
				Jackson Pollock patřil vždy k osobnostem, které Kulvait 
				uctíval.) „Obecně lze argumentovat, že šamanistická intence 
				motivovala příklon k abstrakci již na počátku: umělec se 
				pokoušel vtisknout novou formu archaické sociální definici sebe 
				sama. Pokus obrátit ,nastavení smyslových momentů´ do 
				,duchovních faset´, aby demonstroval, že v díle čistého umění 
				,nelze nic chápat doslovně´, že jeho materialita a smyslovost 
				dává zkušenostní smysl pouze skrze svou duchovní atmosféru. A to 
				je esence šamanismu. A jádro věci, kterou umělec Mimmo Rotella 
				nazýval ,mýtickou metamorfózou´, metamorfózou, která je 
				zodpovědností umění. Pokus artikulovat to, co Klein nazval 
				,velkou prázdnotou´ a Skupina Zero zase ,zónou ticha´ jakožto 
				projevů, nikoli jen znamení, duchovní přítomnosti, a to je čistý 
				šamanismus.“ 
				
				Ladislav Daněk v textu katalogu výstavy Světlo v zádech 
				v Divadle hudby 
				charakterizoval Kulvaitovo dílo zdrženlivěji. Jako neustálé 
				kolísání mezi fantazijní a racionální polohou. A záření u 
				Kulvaita přiznal dle příkladu Věry Linhartové pouze předmětům. 
				Pokusil jsem se zdroj světla „šprtnout“ dál. „Do prázdných důlků 
				vkládám oči / a z očí vytryskne světlo.“   
				David Voda 
				
				
				březen 2013 / červenec 2020   |