Poděkování všem, kteří se na přípravě výstavy podílejí:
Organizace,
koncepce: Miroslav Schubert, Vojtěch Schubert
Amanita Design:
Jan Chlup, Radim Jurda, Lukáš Kunce
Bohemia
Interactive: Ivan Buchta, Helga Martinková, Štěpán Osoha, Stanislav Petera, Josef Surý
Warhorse Studios:
Marek Delong, Mikuláš Podprocký a kol., Jiří Rýdl, Anna Slama
Videohry jsou již po mnoho let fenoménem, na který se pohlíží pozitivně,
ale často se spousta lidí rovněž mylně domnívá,
že videohry jsou jen plné násilí a nejsou vhodné pro děti. Vše je ale
jinak. Stejně jako ve filmu či literatuře, i ve videoherním světě
najdeme díla různého ražení, témat, hloubky, kvality a cílového publika.
Řada
her rozvíjí fantazii a bystří ducha, mohou nás poučit, dovzdělat, ale
především pobavit.
Celosvětový videoherní průmysl v posledních letech co do velikosti a
zisků už dokonce překonal filmový a hudební průmysl dohromady a neustále
roste. I když se videohrám nedostává takové pozornosti jako filmu a
hudbě, přesto se tak stává naprosto nezanedbatelnou součástí životů více
než dvou miliard lidí na celém světě, což je 26 % světové populace.
Videohry obecně (ať už na PC, konzole či jiná zařízení) mohou být de
facto vrcholnou formou umění, jelikož snoubí spoustu oblastí lidské
kreativity, a to i té umělecké – od programování, skriptování, tvůrčího
psaní, designu fiktivních světů, prostředí a postav přes kartografii,
lokalizaci a překlad, design herních zážitků a mechanik, až po výtvarné
umění, fotografii, herectví, dabing, skládání hudby všech žánrů a práci
se zvukem či audiovizuálními prvky obecně.
Na
výstavě Herní svět – Umění v českých videohrách dokážeme, že
videohry mohu být i pohádkově krásné, veselé, ale i vážné
a zároveň mohou být osobitou, avšak zatím opomíjenou součástí výtvarného
umění. Představíme ukázky tvorby tří předních českých videoherních
studií, a to s důrazem na výtvarnou hodnotu a vizuální atraktivitu
jejich tvorby.
Rovněž nastíníme, jak hry vznikají.
Český herní průmysl se neztratí ani ve světě, ba naopak.
S přispěním
originálního přístupu výtvarníků,
a díky cílevědomé práci všech profesí v herních studiích jsme svědky
celosvětových úspěchů českých her
a naše výstava napomůže se novým herním světům přiblížit.
|
Amanita Design je v herní branži synonymem pro adventury s jedinečným
uměleckým zpracováním a harmonií mezi obrazem
a zvukem. Jejich hry se odehrávají v mikrosvětech, o kterých se jiným
jen sní, a každý z nich je originální. Zatímco Samorost Jakuba
Dvorského okouzlil publikum přírodními scenériemi poskládanými z fotek a
kreseb, hry z pera Jaromíra Plachého v čele
s komediální adventurou CHUCHEL do žánru vnáší vydatnou porci
humoru a nadsázky. V současnosti ve studiu působí několik menších týmů,
které nezávislé pracují na svých autorských hrách.
V Galerii Caesar se Amanita Design prezentuje jedním ze svých
nejnovějších titulů, a to atmosférickou puzzle hrou Creaks. Ta je
zasazena do tajuplného podzemního světa, který obývají nejen
inteligentní ptakotvorové, ale také nebezpečné příšery, které se však
pod světlem lampy mění v neškodný nábytek. Creaks se mimo jiné
zabývá fenoménem pareidolie - jevem, při němž dochází k dotváření
vnímaných podnětů ve smysluplné obrazy za pomoci fantazie. Jako když
například v mracích rozeznáváme lidské tváře.
Skrze práce autorů
Radima Jurdy a Jana Chlupa nabízí výstava pohled do procesu tvorby hry,
která je z velké části ručně kreslená
a malovaná. Na výstavě je možné si prohlédnout prvotní skici a návrhy
světa Creaks, originály kreseb pozadí a maleb obrazů
i výslednou podobu hry.
Studio Bohemia Interactive bylo založeno v roce 1999 v Praze, kdy jeho
zakladatelé Marek a Ondřej Španělé spolu s malým týmem již nějakou dobu
pracovali na unikátní vojenské taktické hře, která nakonec vyšla v roce
2001 pod názvem Operace Flashpoint.
Ta se stala první hrou v sérii Arma, která proslula nejen jako
bezkonkurenční a komplexní "simulátor" moderního bojiště,
ale i jako platforma pro tisíce uživatelských modifikací.
Bohemia Interactive v Galerii Caesar představuje titul Arma Reforger,
nejnovější hru série Arma a první velký titul postavený na vlastní
technologii Enfusion. Reforger se odehrává ve fiktivní alternativní
realitě konfliktu supervelmocí v roce 1989. Hráči se v multiplayerovém
scénáři stávají aktéry místních bojů na území smyšleného ostrova Everon,
jehož prostředí se inspiruje realitou Československa na sklonku Studené
války.
Kromě ukázek herní grafiky je možné vidět i vizuální koncepty, které pro
podporu vývoje herní grafiky a prostředí vytvořil Josef Surý, a sérii
propagačních fotografií, jejichž autorem je Stanislav Petera.
Warhorse Studios je herní studio založené v roce 2011 v Praze malou
skupinou veteránů českého herního průmyslu. Studio stojí za kritikou i
hráči oceňované hře Kingdom Come: Deliverance. Warhorse je součástí
předního vydavatele videoher Koch Media Group.
Kingdom Come: Deliverance vás zavede na výpravné dobrodružství v Čechách
posledních Lucemburků. Na své cestě zažijete porážky i vítězství,
šarvátky i velké bitvy, budete mluvit se šlechtici i kmány a zažijete
středověk tak zblízka, jak je bez újmy na zdraví možné.
Kingdom Come: Deliverance vyšla v roce 2018 a dočkala se uznání od hráčů
i odborné veřejnosti. Celkově se na PC, PlayStation 4
a Xbox One prodalo přes čtyři milióny kusů a hra získala více než třicet
světových ocenění, mj. Česká hra roku v kategorii herní design, Cena
hráčů v kategorii PC hra roku, Vývojář roku nebo Česká hra dekády.
Na výstavě prezentujeme koncepty, návrhy a screenshoty ze hry Kingdom
Come: Deliverance, které vznikaly v týmu
Mikuláše Podprockého. Kurátory výstavy za Warhorse jsou Anna Slama a
Marek Delong.
Již se o výstavě píše v herních kruzích, články zde:
https://www.vortex.cz/vystava-herni-svet-predstavi-umeni-v-ceskych-hrach/
https://www.eurogamer.cz/pozvanka-na-vystavu-o-umeni-v-ceskych-hrach
https://www.zing.cz/novinky/96363262/vystava-umeni-v-ceskych-hrach-predvede-treba-koncepty-creaks-a-army-reforger/
https://www.lupa.cz/aktuality/hry-jsou-umeni-warhorse-amanita-a-bohemia-interactive-budou-mit-vystavu-ze-svych-titulu/
https://hrej.cz/article/v-olomoucke-galerii-caesar-probehne-vystava-umeni-v-ceskych-videohrach-ukaze-se-amanita-warhorse-i-bohemia-interactive
https://indian-tv.cz/clanek/v-olomouci-se-uskutecni-vystava-umeni-her-od-amanity-i37r0i
https://www.czechgamer.com/38711/vystava-umeni-v-ceskych-videohrach.html
|