Pavel Preisner

24. 11. 1970 ve Zlíně

Studia:

1985-1989 Gymnázium, Zlín 

1989-1996 Pedagogická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci, obor Učitelství výtvarné výchovy pro základní umělecké školy

Pedagogická činnost:

od 1999 Zlínská soukromá vyšší odborná škola umění, o.p.s., ateliér Užitá malba

2008-2013 Fakulta umění Ostravské univerzity, ateliér Malba I

 Sdružení/člen:
od 1993  Sdružení ROMAN

od 2000 Spolek olomouckých výtvarníků (SOV)
od 2001 Ohne Tittel
od 2006  Zlínský okruh

 

 

 

 

Pavel je pořád v obraze 

Pro Pavla Preisnera je obraz nutností. Je u něho na prvním místě, se vším, co to vyjadřuje.
Životní jistota malíře. Pavel malíř obrazem žije, jeho obrazy jsou osobními metaforami.
Podhoubí básníka živí jeho malířskou poetiku v kontrastech, kde bolest je roztomilá, jímavost a něha je nebezpečná až jedovatá.

Inspiruje se ve vizuálním světě, pořád na obraz myslí, dotahuje jej.
Poté, co opustí jeden cyklus obrazů, má připraven další, ten posouvá jinam. Sám sebe označuje za eklektika.

Jsme s Pavlem kolegové ve škole.
Po víkendu, když přicházím do společného kabinetu, má namalovanou další výstavu.
Upřímně mu závidím, ten čas strávený u obrazu. Jeho pracovitost je obrovská. Pavel maluje doma, ve škole.
S lehkostí pak vstupuje do korigování prací studentů, protože své obrazové bytí neopouští.

Pavel žije svými valéry, tóny, lazurami, pastami, rastry, strukturami. Rostou z něho, nebo je nechává sebou protéct.
Pavel je osobitý, a proto jsou jeho obrazy autentické. Náměty jím protečené a témata jím oplodněná.
Jeho jsou zvířata, kostlivci, polštáře, formule, … Věci krásné i nebezpečné současně. 
My diváci se můžeme procházet v jeho imaginaci, ve světě fantasknosti, úzkosti, osamělosti, hravosti, laskavosti, pitoresknosti, bolesti. V nich jakoby se rozřízl a obrátil svůj vnitřek ven.

Encyklopedie námětů zvířat je obrovská, zvířátka s jímavým pohledem jsou sladká. 
Ne tak kohoutí zápasy. Jsou to nelítostné dynamicky malované souboje plné bolesti.

Formule byly součástí Pavlova dětství. Fascinace rychlostí se uzavírá obrazy tragédií destruovaných strojů.

Mám před očima jeho cyklus k obrazům Milletovým. Zjednodušená kompozice na figury a prostor, poctivé a zemité zůstává.
Přidává barvu znělou a neznělou, koncentrickou a s vnitřním žárem, utlumuje žhnutí barvy.

Často změkčuje obraz velkým štětcem nahoru dolů, dolů nahoru, zleva doprava, zprava doleva.

Závěrečnou podobu malby a dokončování obrazu provádí Pavel tahy ve tvaru kříže. Loučí se s ním.

Žehná své malbě?

Jsem přesvědčen, že ano.


V Otrokovicích dne 27. 10. 2023
 Martin Čada

 





 

   
Jednorožec. 2023,
olej, plátno,
100 × 120 cm
U studánky.
2023,
olej, plátno,
100 × 110 cm


 

POHLEDY DO VÝSTAVY  / VERNISÁŽ  - Foto: Oldřich Šembera

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

ZPĚT


 



Celoroční výstavní program Galerie Caesar je realizován za finanční podpory 
Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje, statutárního města Olomouc a Café Restaurant Caesar.


The year-round exhibition programme of Caesar Gallery is made possible with the financial support
of the The Czech Ministry of Culture, the Olomouc Region, the City of Olomouc and the Cafe Restaurant Caesar.
Thank you.

 

 

             © Galerie CAESAR  

 

NAVRCHOLU.cz