Oba je víc než dva
– tato aritmetika srdce se hned na první pohled nabízí svojí
lapidárností. Někdy je však těžší tuto sémantickou slovní hříčku
aplikovat, obzvláště jde-li o dvě vyhraněné umělecké osobnosti,
pracující navíc s tak odlišnými prostředky, jakými jsou důmyslné
sochařské konstrukce na jedné a křehké kresby sépií na druhé
straně. Ale přece již téměř čtvrt století funguje v takto vzácné
symbióze manželský a umělecký pár Kateřiny a Jiřího Žlebkových.
Spojeni vášní pro umění, zájmem o literaturu, ale především o
práci toho druhého… A to vše překlenuje společný dar laskavého
humoru, který je u Jiřího zaměřen na groteskně působící vzorce
jednání ze života elit, zatímco u Kateřiny se jemný humor klene
nad celospolečenskými stereotypy. Oba, souhrou okolností,
absolvovali katedru výtvarné výchovy: Jiří na Filosofické
fakultě olomoucké univerzity a Kateřina na Pedagogické fakultě v
Ostravě. Oba ve své tvorbě navazují na nejlepší tradice
figurálního umění. Jiří Žlebek formoval svůj výtvarný jazyk na
příkladu tvůrců poválečné nové figurace, zatímco jeho žena
Kateřina vychází z uměleckých projevů nové věcnosti.
Jiří Žlebek
se narodil v prvním poválečném roce v kultivované olomoucké
rodině, udržující přátelské styky s rodiči Vladimíra Šlapety a
Ivana Theimera. Tak vznikla pro Jiřího Žlebka první významná
přátelství. Zejména o dva roky starší a již od útlého věku
umělecky aktivní Theimer měl na jeho umělecké počátky velký
vliv. Roku 1965 byl Jiří přijat na katedru výtvarné teorie a
výchovy Filozofické fakulty Univerzity Palackého, kde měl
možnost projít vlivem osobností, jakými byli Vladimír Navrátil,
Miroslav Štolfa, Zdeněk Kudělka a Václav Zykmund, kteří v
šedesátých letech na této katedře působili. Současně stále
udržoval intenzívní kontakty s Ivanem Theimerem. Pod jeho vlivem
také vznikaly Žlebkovy první sochařské práce. Zpočátku je oba
zajímal informel a materiálová abstrakce, experimentovali s
barevnou polychromií. Aby se naučil práci s kamenem, nastoupil
Jiří na bezplatnou brigádu do hejčínské kamenické dílny. První
dva roky po ukončení studií zůstal na Filozofické fakultě, kde
pracoval v trikovém filmu. Na tu práci navázal v letech
1973–1979 jako externí kameraman České televize. Zúročil přitom
zkušenosti, které mu kdysi zprostředkovala matka,
spoluzakladatelkaAmatérského filmového klubu Olomouc (AFKO).
Tato zkušenost mu současně otevřela prostor k novým úvahám o
vytváření mediálního obrazu a o manipulaci s ním. Tyto aspekty
se později promítly i do jeho sochařské tvorby.
Počátkem sedmdesátých let se v tvorbě Jiřího Žlebka začíná již
jasněji artikulovat typ přenosných bust, jako jsou například tři
varianty sochy Přenosný hrdina (1971–1973) nebo Dáma
s náušnicemi
(1973). Na nich je již zvýrazněn předěl a rozdíl mezi přední a
zadní stranou sochy. Ta přední je řešena barevně, zatímco zadní
je opatřena pouze matným lakem. Na zadní straně je také jako
utilitární symbol umístěno masivní dřevěné držadlo. To držadlo
je současně symbolem manipulovatelnosti, tedy jednoho z
alarmujících civilizačních projevů.
Zatím největší volnou sochařskou prací Jiřího Žlebka je
Jezdecký
pomník Járy Cimrmana
(1974), jímž vzdává hold dlouho utajovanému géniu české vědy a
umění – polyhistoru Járovi Cimrmanovi. Cimrmanovský mýtus zcela
konvenuje Žlebkovu humoru. Monumentalita pomníku je
ambivalentní: na jedné straně pozitivně komentuje cimrmanovskou
legendu, na druhé straně je ironickou glosou pomníkové
glorifikace v obecném smyslu. Počínaje bustou Řečník
(1981) přibývá ve Žlebkově tvorbě děl, glosujících politickou
kulturu normalizačních funkcionářů. Prázdná řečnická gesta a nic
neříkající projevy jsou náměty několika variant sochy
Naléhavý projev (1985–1988)a Naléhavý problém (1988).
Se stoupající apelativností Žlebkových soch mimoděk roste i
technická náročnost a konstrukční složitost jejich provedení.
Jsou to nejen řečníci složení do tvaru úhledného kufříku a vždy
pohotově připravení vybalit svou řeč, ale i labilně se kývající
úředníci. Nutno říci, že současná politická kultura přesvědčivě
dokládá nadčasovost těchto Žlebkových prací. Úředník jako symbol
moci je námětem technicky nejsložitější sochy Rozlet
(1987), představující muže v obleku, sedícího za stolem, který
se po uvolnění pružiny v okamžiku promění v dravce. Sochou Na
špici (1989), která patří k umělecky nejsilnějším, je
zobrazen muž moci, sedící na vrcholu jehlanu. Jeho ruka přenáší
pohyb kyvadla moci v zamítavém gestu...
Roku 1988 vytvořil Jiří Žlebek sochu Kazatel, jedno ze
svých nejzávažnějších děl, představující kazatele reformátora na
hranici, tedy v mezní situaci, ve které již není místa pro humor
a grotesku. Vystavil ji, hořící, jako apelující symbol na své
výstavě na Sovinci roku 1989. Na téže výstavě představil i
kolekci tužkových kreseb – pohybových studií k sochám. Tyto
kresby překvapily svojí autonomností a dynamikou.
V letech 2010–2012 se vrátil k dřevěnému modelu historického
jádra města Olomouce z roku 1976, ale tentokrát vytvořil
rozměrnou Sochu města v jeho historické podobě z roku 1758. Její
sádrový model určený pro budoucí odlití do bronzu byl instalován
v Muzeu olomoucké pevnosti.
V nové době se ve Žlebkově tvorbě namísto politicky kritických
témat objevují témata ambivalentní role techniky v konzumní
společnosti (Ukolébavka, 2016; Auta, která se zdraví,
2016). Klasickou ikonografii rozvíjí v rozměrnějších a umělecky
kvalitních sochách Donátor (2015) a Dante Alighieri
(2015).
Sochařské dílo Jiřího Žlebka není sice ve své volné tvorbě
rozsáhlé, je však významným projevem, vnášejícím do českého
umění řadu nových prvků. Jedním z nich je inter aktivní řešení
soch, u nichž divák spolupracuje s autorem a svojí manipulací s
plastikou se dobírá jejích významů.
Kateřina Žlebková
se k volné tvorbě dostala prakticky až po svém přesídlení do
Olomouce. Narodila se v Ostravě, kde absolvovala humanitní
středoškolská studia (SVVŠ, humanitní obor) a poté nastoupila na
Pedagogickou fakultu v Ostravě, obor český jazyk, výtvarná
výchova. Tam na ni významně působili Zdeněk Kučera, Jaroslav
Rusek a Karel Svoboda. Zejména dnes vzpomíná s vděčností na
Karla Svobodu, který ji učil kresbu, grafiku a kompozici. Již
během studií vynikala jako kreslířka. Po státnicích se věnovala
pedagogické a editorské činnosti. K volné tvorbě se soustavněji
dostala až po roce 2000. Po sňatku s Jiřím Žlebkem se společně
usadili v Olbramicích na Drahanské vysočině, kde založili firmu
AŽ – ATELIÉR ŽLEBEK s. r . o., která se v letech 2002–2012
specializovala na interiérový design.
V souvislosti s firemními zakázkami vytvořila několik maleb do
interiérů a do veřejných prostor (veduty Vyškova, 2005, veduta
Žamberka, 2006 a další). Současně se věnovala volné kresbě a
malbě. Od roku 2010 obesílala pravidelně Mezinárodní bienále
kresby Plzeň, kde byly její kresby porotou opakovaně vybrány pro
výstavu finalistů. Volná tvorba Kateřiny Žlebkové vznikala v
cyklech maleb i kreseb, věnovaných několika málo tématům,
skýtajících ovšem mnohovýznamové interpretace. Kompozice těchto
kreseb je obvykle tvořena repetitivním zobrazením zdánlivě
totožných segmentů. Většinou se jedná o stylizované postavičky,
jejichž prostřednictvím autorka předává svá sdělení. Přes svoji
stylizaci však tyto postavičky zachovávají své individualizované
rysya umožňují divákovi v nich číst. Leitmotivem velké části
těchto kompozic je téma čtenáře, který se stává symbolem
obrácení se do svého nitra, symbolem sdílení zkušeností a
vědění, ale také symbolem bezpečí. Multiplikace tohoto motivu
jej přitom zase lehce znejišťuje. Analogicky se objevují také
kompozice se spisovateli – tvůrci knih. Jako protipól těchto
témat vytváří Kateřina Žlebková kompozice s postavami ozářenými
bledým světlem monitorů počítačů, tabletů a mobilů (Večer,
2019). Bizarnost a pošetilost zobrazených osamělců ostře
kontrastují s již zmíněnými čtenáři a čtenářkami. Hořkým
kontrastem jsou pak kresby explicitně ironizující konzumerismus
doby, jako například Vítězný oblouk sestavený ze symbolů
hypermarketů, parafrázující Napoleonův vítězný oblouk v Paříži.
Genderové tématiky se Kateřina Žlebková s mírnou dávkou ironie i
sebeironie dotýká v kresbách Marmeládový den I (2012),
Marmeládový den II
(2022) a obrazech Střevíčky (2009), Marmeláda I
(2015) a Marmeláda II (2017).
Kateřina Žlebková svojí bravurní kresbou zhodnocuje své uhranutí
kresebným doprovodem Dantovy Božské komedie od Sandra
Botticelliho a vytváří svůj osobitý Orbis pictus – lehce
ironický, přitom laskavý, pohled na společnost.
Ivo Binder, 2025 |