![]() |
GALERIE CAESAR | ![]() |
OTEVŘENO / OPEN
Pondělí–Pátek 9.00–12.00 / 12.45–17.00 / Sobota
9.00–12.00
GOOGLE
MAPA - EXTERIER
|
![]() ![]() ![]() |
MILAN KUNC český malíř, kreslíř, sochař 27. 11. 2014 oslaví 70. narozeniny
|
Milan
Kunc (1944, Praha), dnes mezinárodně proslulý a uznávaný český
malíř studoval v letech 1964-1967 na Akademii výtvarných umění. V osmém semestru byl pro „nedostatek talentu“, tedy spíše pro konflikty s vedením Akademie, vyloučen. Po okupaci Československa zůstává v Itálii a v roce 1970 odchází do Německa studovat na Akademii v Düsseldorfu u profesora Josepha Beuyse a studia dokončuje u Gerharda Richtera. Kunc je významný představitel návratu figurativního obrazu v 70. letech minulého století, spoluzakladatel skupiny Normal. Jeho výrazně figurativní práce jsou většinou zařazovány do proudu postmoderního umění. Obrazy Milana Kunce jsou dnes respektovány i obdivovány pro svou srozumitelnost, čitelnost a poutavost po celém světě. V 80. letech pracoval transavantgardním způsobem v Evropě a USA, kde během dlouhodobých pobytů nechal svoji tvorbu ovlivnit i tamními uměleckými scénami (New York – East Village 1982–1985, Řím 1988–1991). Milan Kunc si během let osvojil různé styly, které podle potřeby cíleně užíval. Ve svém mnohostranném díle pracoval i s prvky surrealismu, naivity, pop artu, kýče, socialistického realismu (OSTPOP), spotřební reklamy a používal symboly konzumní společnosti jako nositele nových obsahů. Za pobytu v Německu (Kolín nad Rýnem, Düsseldorf) se distancoval od německého neoexpresionismu – Neue Wilde – svérázným neoklasicismem, ke kterému byl přitahován během svých pobytů v Itálii. Hlásil se otevřeně k tradiční malbě mezi Pop artem a kýčem. Nazýval tento styl Popsurrealismus. V mnohovrstevnatých tématech svých alegorických obrazů se pohybuje na rozmezí fantazie a esoteriky, dotýká se někdy i ekologie, kriticky a zároveň s humorem či ironií komentuje kulturu dnešní společnosti. Vystavuje převážně v zahraničí a několik výstav proběhlo i České republice (Belveder Praha, Galerie V. Špály Praha, Galerie Caesar Olomouc, Dům umění města Brna, Muzeum umění Olomouc). Jeho díla jsou zastoupena v mnoha veřejných i soukromých sbírkách v zahraničí i ČR. Milana Kunce v České republice zastupuje Galerie Caesar v Olomouci a Cermak Eisenkraft v Praze, v zahraničí Galerie Andrea Caratsch, Zürich und St. Moritz. |
![]() |
![]() |
![]() |
Pohled
do výstavy Kunsthalle Erfurt. 2007 |
Pohled
do výstavy Dům umění města Brna. 2007 |
Pohled
do výstavy Galerie Caesar Olomouc. 2014 |
Milan Kunc patří mezi nejvýraznější
české umělce, kteří si svou prací získali respekt v zahraničí.
Od roku 1969 žil v emigraci a byl jeden z prvních českých
umělců žijících v cizině, jemuž byla již v roce 1992 připravena
přehlídka jeho prací v Letohrádku Belvedér na Pražském hradě,
pořádanou Kanceláří prezidenta republiky. V roce 1996 následovala
veřejností velmi navštěvovaná výstava v Galerii Václava Špály
v Praze, ale to bylo v 90. letech vše. Výstavní aktivita v ČR
byla častější až od roku 2006, víceméně po jeho přesídlení
do Prahy. Olomoucká Galerie Caesar mu v tomto roce uspořádala
první výstavu a postupně se rozvíjela další vzájemná spolupráce.
Díky péči Galerie Caesar proběhla v Domě umění města Brna
(2007) prozatím největší výstava Milana Kunce v ČR, pod názvem
Zlatý věk (Výběr z díla 1968–2007), další výběrová
expozice Amor a Psyche (Obrazy a kresby 1976–2009) následovala
v roce 2010 v Muzeu umění Olomouc. I když Kunc nyní žije
a pracuje v Praze, stále vystavuje převážně ve světě. V současnosti
probíhá výstava Milan Kunc – Global Success ve Fondation
Speerstra ve Švýcarsku. Kromě mnoha samostatných výstav v zahraničí,
je Kunc zván na nejdůležitější přehlídky současného umění,
např. v roce 2012 na výstavu GOLD. Österreichische Galerie
Belvedere, Wien nebo Verführung Freiheit. Kunst in Europa seit 1945.
Deutsches Historisches Museum, Berlin a jeho sochy a obrazy jsou
zastoupeny na Gyeonggi International Ceramic Biennale, Korea.
Životní běh Milana Kunce
je pestrý, stejně jako jeho obrazy. Pražský rodák vyrůstal v muzikálním
prostředí. Matka byla koncertní pianistkou a Milan po ukončení
studia hry na klavír se snaží být více komponistou než
interpretem. Věnoval se hudbě a zároveň začal studovat na Akademii
výtvarných umění. V osmém semestru byl pro „nedostatek
talentu“, tedy spíše pro konflikty s vedením Akademie, vyloučen.
Po okupaci Československa zůstává v Itálii, poté odchází
studovat na Akademii v Düsseldorfu, kde se mu dostalo pozvání od
ikony německého umění, Josepha Beuyse a stává se jeho žákem
(1970). V té době byla politika v očích studentů cennější
nežli umění. Kunc byl jedním z mála, kdo v jeho ateliéru
maloval. Možná i proto Beuys na Kuncovu tvorbu prohlásil: „Takové
obrazy by se měly zakázat“. Po odchodu Beuyse z Akademie přechází
Kunc do ateliéru Gerharda Richtera, dnes nejznámějšího současného
německého umělce. S Kuncem zároveň studovali později známí
malíři Jörg Immendorf (1945), Anselm Kiefer (1945) a také Peter
Angermann (1945). Jeho tehdejší galeristka Pat Hearn v New
Yorku spolu s ním vystavuje úspěšné kolegy té doby a k
nimž vedle Kunce patří např. malíř Philip Taaffe (1955), který
parodicky interpretuje op-art, figurativní malíř David Bowes (1957)
nebo Peter Schuyff (1958), sochař a malíř narozený v Holandsku,
a také poněkud kontroverzní umělec Mark Kostabi (1960), narozený v Los
Angeles estonským imigrantům, který ve své tvorbě koncem 80. let
navázal na filozofii Andyho Warhola a jeho Factory.
|