GALERIE (obrazy, fotografiky,realizace)...
Oldřich
Šembera
Člen SOV od roku 1991
narozen
/ born 6. 7. 1948, Rýmařov, od r. 1951 žije v Olomouci
studia
/ studies
1963–1967
Střední uměleckoprůmyslová škola v Brně
1970–1975 Univerzita Palackého Olomouc,
Katedra výtvarné teorie a výchovy Filozofické fakulty
kontakt
/ address
Stará Víska 4, 772 00
Olomouc-Hodolany
sembera.o@email.cz
ocenění / awards
2009 Cena olomouckého kraje
|
samostatné
výstavy / solo exhibitions
|
1976
1979 |
Obrazy. (s Petrem
Kutrou)
Výstavní síň ZK ROH Chronotechna,
Šternberk
Krajiny.
Výstavní síň Psychiatrické léčebny, Kroměříž
Krajiny.
M-klub, Valašské Meziříčí
|
1980 |
Krajiny. Brno,
Galerie mladých |
1981 |
Krajiny.
Minigalerie VÚVEL, Brno
Krajiny.
Výstavní síň Domu kultury, Orlová
|
1982 |
Krajiny. Sovinec |
1983 |
Krajiny
. Galerie pod podloubím, Olomouc
|
1985 |
Nová
krajina. Výstavní síň krnovského muzea, Krnov |
1988 |
Obrazy.
Výstavní síň
OKS B. Václavka, Třebíč
|
1989
|
Kresby / obrazy /
objekty. Divadlo hudby OKS v Olomouci
Obrazy
/ kresby / objekty.
Výstavní síň SKP, Hranice |
1990 |
Obrazy
/ kresby / objekty. Dům kultury, Rýmařov
Obrazy
/ kresby / objekty.
Katedra ekologie PřF UP, Olomouc |
1993 |
Obrazy
/ kresby / objekty. Výstavní síň Future, Praha
Obrazy – kresby / Galerie
města Zábřeha Tunklův dvorec, Zábřeh
|
1997 |
Obrazy.
Univerzita Palackého – Konference Kalokagathia, Olomouc |
2007 |
Fotografiky.
Café Restaurant Caesar, Olomouc
Fotografiky. Seminární hotel Akademie, Hrubá Voda |
2008 |
Řekou, loukou, křovinami. Galerie
Caesar, Olomouc |
2009 |
Obrazy. Galerie Octopus,
Muzeum Rýmařov, Rýmařov |
2010 |
Přírodou. Flemmichova
vila, Krnov
Genom Landskap. Tjeckiska Centret, Stockholm, Sweden |
|
|
|
společné
výstavy / group exhibitions
|
1977 |
Konfrontace 77. Psychiatrická léčebna, Kroměříž (J. Hastík,
J. Lindovský, O. Michálek, V. Stratil,
O. Š., J. Žlebek) |
1979 |
Severomoravští mladí výtvarníci. Nový Jičín, Katovice,
Ostrava, Přerov |
1982 |
Prostor – architektura
– výtvarné umění. Mladí architekti, malíři a sochaři. Ústav makromolekulární chemie, Praha |
1984 |
Současná krajina. Oblastní galerie v Liberci
Ekologie, výchova, výtvarné umění. Hrad, Šternberk
Výstava severomoravských výtvarníků.
Muzeum, Nový Jičín
Olomoucká kresba. Klub B. Václavka, Dům umění města Brna
Přírůstky. Oblastní galerie výtvarného umění v
Olomouci
Minisalon.
Jazzová sekce, Praha, (výstava zakázána)
|
1985 |
VIIème Grand
prix artistique international du Fousseret. Fousseret, Francie
Barevná socha. Galerie H, Kostelec n/Č. lesy
Česká kresba 2. pol. 20. stol..
Žilina, Povážska galéria
200. výstava v DH. Olomouc, Divadlo hudby OKS, Olomouc
|
1986 |
Olomoučtí výtvarníci. Ústav aplikované kybernetiky, Bratislava
Výstava v soukromé galerii. Chicago, USA
A 4. Kostelec n/Č.lesy, Galerie H
Výstava olomouckých výtvarníků, Kulturní dům, Hnojice
|
1987 |
Olomouciána *87. Muzeum, Krnov |
1988 |
Linie – Prostor 3.
Galerie H, Kostelec n/Č. lesy
1. jarní den. Galerie H, Kostelec n/Č. lesy
Vítr a objekt. Křížový vrch, Ruda
Hostinné 88. Galerie antického umění, Hostinné
Pohyb.
Galerie H, Kostelec n/Č. lesy |
1989 |
OL–13–89.
Výstavní sál prostějovského zámku, Muzeum prostějovska,
Prostějov
|
1990 |
Nové
cesty kresby a grafiky, 90 autorů v roce 90. Palác
kultury, Praha
Kruh – členská výstava. Galerie H, Kostelec n/Č. lesy
Brněnský spoj I. Galerie Port art, Brno
|
1991 |
III.
setkání výtvarníků. Hněvotín
1. výstava Spolku olomouckých výtvarníků (SOV). Vlastivědné muzeum v Olomouci
Situace 1970–1989. České a
slovenské
výtvarné umění v 70. a 80. letech na Ostravsku. Muzeum Beskyd Frýdek-Místek / Městské kulturní středisko Český Těšín / Dům kultury Orlová-Lutyně
Výstava Unie výtvarných umělců Olomoucka.
Vlastivědné muzeum v Olomouci
|
1992 |
Situace
1970–89,… Galerie výtvarného umění v Ostravě
Výstava SOV.
Pallais Cellier de Clairvaux, Dijon, Francie
Černobílá krajina. Zámek,
Zlín / Dům umění města Brna
SOV, 3. část. Galerie Caesar, Olomouc
Svetlo v tmách – Divadlo hudby Olomouc 1968–1989. Považská galéria
umenia v Žiline
Olomoucký okruh. Výstavní síň Viléma Wünsche, Havířov
Možnosti drobné plastiky,
z moravské tvorby 1988–92, Dům umění města Brna
Minisalon. Nová síň, Praha /
Musée de Beaux Arts, Mons, Belgie
|
1993 |
Galerie
Caesar in Luzern. Kornschütte Luzern, Švýcarsko
|
1994 |
Minisalon. Art and Cultur Center, Hollywood / /The Contemporary Arts Center, Cincinnati / The World Financial Center -Courtyard Gallery, New York / Center of Culture, Chicago, USA
|
1995 |
Výstava na
velvyslanectví České republiky. Vídeň (O. Bébar,
O. Šembera, M. Šnajdr st.)
100 let výtvarné kultury v Olomouci. Muzeum umění Olomouc
|
1998 |
2. výstava SOV.
Vlastivědné muzeum v Olomouci |
2001 |
Horizonty. Galerie u prstenu, Praha (Jiří David, Michal
Hendrych, Jiří Kubový, Ivana Lomová, Michal Nesázal, Jan Pištěk,
Michal Rittstein, O. Š.)
Magické číslo tři. Galerie Caesar, Olomouc
|
2002 |
Okruh
autorů Galerie Caesar. Galerie Caesar, Olomouc
|
2004 |
Zpráva
o kresbě - olomoucký okruh 80. let, Galerie Caesar, Olomouc
|
2005 |
aktuál
05. Okruh autorů Galerie Caesar. Galerie Caesar, Olomouc |
2006 |
aktuál
06. Okruh autorů Galerie Caesar. Galerie Caesar, Olomouc |
2007 |
Kalendáře
pro Jindru Štreita. Galerie Mona Lisa. Olomouc
aktuál
07. Okruh autorů Galerie Caesar. Galerie Caesar, Olomouc |
2008 |
Přátelské setkání IV.
Galerie Patro, Olomouc
Jeden svět – sedm proměn. Kostromské muzeum,
Kostroma, RUS
Velké prádlo. 200. výstava Galerie Caesar. GC, Olomouc |
2009 |
Dimensions of Photography.
Galleria Emil, Tampere, FIN |
|
|
Text Ladislava
Daňka k výstavě Oldřicha Šembery Řekou, loukou, křovinami.
Galerie Caesar, Olomouc, 2008
Pozoruhodný
návrat Oldřicha Šembery
Přiznám se, že
bylo období, kdy jsem sdílel obavy, zda malíř a kreslíř Oldřich
Šembera (1948) vytvoří ještě něco nového. Počátkem 90. let
se totiž z existenčních důvodů vzdal volné tvorby a věnoval
se jenom užitému umění, tedy práci na obživu. Vedle toho byl
jedním z nejaktivnějších výtvarníků, kteří se zasloužili
o vznik olomoucké Galerie Caesar1/ a dodnes se stará o její chod.
Zkrátka spoustu drahocenného času místo vlastní tvorby věnoval
druhým, a tak o to víc vítám jeho návrat na výtvarnou scénu.
Než
se ale budeme věnovat jeho nové tvorbě, připomeňme si alespoň
ve stručnosti její předchozí vývoj. Šembera v roce 1975
absolvoval katedru výtvarné teorie a výchovy na Filozofické
fakultě Univerzity Palackého v Olomouci u malíře Miroslava
Štolfy a teoretika Václava Zykmunda. Již v průběhu studia
se intenzivně stýkal s Václavem Stratilem (1950), Petrem
Jochmannem (1951), Ondřejem Michálkem (1947) a několika dalšími
budoucími absolventy zmíněné katedry. Po absolvování pražské
Akademie se přibližně v téže době do Olomouce přišel Jiří
Lindovský (1948) a vrátil se Jan Jemelka (1953), čímž de facto
vzniklo kvalitativní jádro zdejší, tehdy nejmladší, výtvarné
generace.2/ Šembera se v tomto společenství individualit, jež
nepojil společný výtvarný program, ale odpor proti mizerii doby,
snažil zpočátku prosadit především malbami zátiší poněkud
morandiovského vyznění, přestože byly malovány hutnými
pastami v potemnělé škále hnědí a okrů. Jimi se také představil
na dnes již legendární výstavě Konfrontace
´77 v Psychiatrické léčebně v Kroměříži.3/ Avšak
rok před tím se přestěhoval s rodinou na okraj Olomouce, do
Hodolan, kde prožil dětství a tím bylo rozhodnuto o jeho dalším
výtvarném vývoji. Návrat do míst, kde jako kluk intenzivně vnímal
přechod města (civilizace) do volné přírody, způsobil jeho
obrat k zájmu o krajinu, respektive o zachycení zvláštního
napětí mezi „romantickou“ krajinou a „chladnou“ civilizací.
Šemberovo
pojetí krajiny tedy bylo netradiční, přestože v obrazech uplatňoval
klasickou techniku splývané lazurované olejomalby. V závěrečné
fázi malby pak do ní často vstupoval buď rytou exaktní
(geometrickou) kresbou nebo americkou retuší, případně obojím.
Tímto přístupem záměrně reagoval na tehdejší kult expresivní,
divoké malby. Rovněž náměty jeho obrazů byly značně vzdálené
tehdy protěžovanému postmodernímu návratu k mýtům a různým
kulturním citacím. Malíře totiž intenzivně zajímal fenomén
periferie jako místa, kde, aniž si to mnohdy uvědomujeme, dochází
k dennodennímu střetávání anebo vzájemnému prorůstání
přírody a techniky, či přímo k jejich prazvláštní symbióze.
Mezi nejčastější náměty jeho maleb i kreseb tak patřily
motivy autostrád, podchodů, skleníků a vedle toho, jak sám zmiňuje,
„krajiny rekonstruované, krajiny s protisvětly a paprsky přírodními
i smyšlenými.“ (O. Š., 2008). Na první pohled vizuálně i
emotivně úderný kontrast mezi klasickou olejomalbou a současným
námětem byl tehdejší kritikou vnímán jako jeden z výrazných
projevů tzv. ekologického umění (Jiří Valoch, 1981). 4/ K tomu
lze dodat, že dnes se nám Šemberovy obrazy ze zmíněného období
mohou jevit jako ještě aktuálnější než tehdy. S jistým
odstupem od vzrušené doby „postmoderního třeštění“ se
totiž ukazuje, že do tohoto proudu spadají – a jsou mnohem
osobitější – i projevy, které teoretici tehdy považovali za přístupy
stojící v opozici vůči postmoderním tezím. 5/ Do určité míry
to platí i o dalších se Šemberou názorově spřízněných
vrstevnících, kteří se rovněž zabývali aktuálními ekologickými
nebo civilizačními tématy. Pro nedostatek místa zde alespoň zmiňme
Jiřího Lindovského, libereckého Jiřího Dostála a dále
pozoruhodné slovenské autory: Rudolfa Sikoru, Dezidera Tótha,
Michala Kerna,Viktora Hulíka a Daniela Fischera, 6/ s nimiž
ostatně tzv. olomoucký okruh udržoval dlouhodobé kontakty.
Jak
již bylo řečeno, někdy kolem roku 1991 Šembera rezignoval na víc
jak deset let téměř úplně na vlastní tvorbu. Toto nelehké
rozhodnutí mělo pochopitelně vliv i na jeho současnou práci,
jejíž nesmělé počátky se datují rokem 1998, kdy autor začal
pracovat s počítačem, respektive v něm upravoval jím
pořízené snímky – jak jinak než s námětem krajiny –
do podoby digitálních tisků. Tato přechodná fáze však nabrala
jasný směr až po jeho opětovném přestěhování z centra
města do Hodolan. Zřejmě definitivní návrat do prostředí, kde
měl v druhé polovině 70. let svůj první ateliér, v něm
vyvolalo silný pocit dejá-vù, a tak bylo jen otázkou času, kdy
se probudí také jeho léta potlačovaná výtvarná kreativita.
Počátek
Šemberova návratu na výtvarnou scénu spadá do roku 2005, kdy
vznikly jeho první fotografiky.
Jejich základem jsou fotografie pořízené autorem, jež následně
převede do počítače, který mu usnadní vyhledat to, co ho na záběru
nejvíce zaujalo. Vzhledem k tomu, že výtvarník bezvýhradně
respektuje zdrojové informace snímků a pouze v nich posiluje
změnou parametrů počítačových programů své výchozí představy,
tak výsledné tisky pořízené na plotru (prezentované ovšem
jako tradiční závěsné obrazy),7/ jsou obsahově i esteticky
velmi pozoruhodné. A to hned z několika důvodů. Šemberovy
snímky z důvěrně známého prostředí jsou na první pohled běžné,
ne-li rovnou nudné fotografie. Autor však velmi dobře ví, proč
si ten který záběr vybral. Jeho vizuální paměť a ostrý zrak
totiž dokáží neomylně rozpoznat to, co je pro zachycené prostředí
charakteristické. Kdo pochází z některého z olomouckých
předměstí, anebo má cit pro objevování fragmentů původní
krajiny, tak tomu jistě dobře rozumí. Pro ostatní dopovězme, že
Šemberovým raison ďêtre jsou zejména místa se zbytky původní
lužní vegatace, zachované v blízkosti příměstské zástavby.
To je moment, který obloukem spojuje jeho obrazy z 80. let s těmi
současnými. Jinak ovšem nová plátna, či chcete-li velkoformátové
tisky, mají zcela odlišnou estetiku. Ta ale paradoxně není určována
počítačem, neboť komputer autorovi pouze umožňuje „vytáhnout“
z vybraného motivu to, co je na něm nejpodstatnější, tedy
jeho kresebnou strukturu. Když si to uvědomíme, pak je až
ohromující, jak jeho obrazy mají blízko na jedné straně k impresionistickému
pojetí zobrazení (např. 06–41, 2006) a na straně druhé k japonským dřevořezům z
konce 19. a počátku 20. století (např. 06–20,
2000; 06–43, 2006), či
k secesní stylizaci (např. 07–07,
2000, 06–19, 2006). Přičemž
jiné zase vypadají jako s přírodní realitou zhola
nesouvisející abstrakce (např. 06–32,
2006; 07–02, 2007). To, co nám malíř, byť s myší v ruce,
nabízí je vlastně úžasné vizuální a intelektuální dobrodružství,
pokud nám opravdu dojde, že nejsme v jeho případě účastníky
jen jedné z dalších One Man Show, ale velkolepého přírodního
představení.
Šemberův
návrat na výtvarnou scénu tedy považuji za víc jak vydařený,
neboť jeho nová tvůrčí etapa je mimo jiné také dokladem mého
pevného přesvědčení, že v současné době hrubé
relativizace časem prověřených lidských i uměleckých hodnot,
jsou výsostnými tvůrčími činy jen ty, které jsou kryty umělcovou
životní zkušeností a bytostným vztahem k místu a kultuře,
v níž žije.
Ladislav
Daněk, 22. 5.–25. 5. 2008
Poznámky:
1/ LaD [Ladislav
Daněk]: Galerie Caesar. Nová
Encyklopedie českého výtvarného umění, N–Ž, Praha,
Academia 1995, s. 995.
2/ Blíže a přesněji
viz Zatloukal, Pavel: Olomouc. Výtvarné
umění - Zakázané umění II., 1996, č. 1–2, s. 186–188.
– Daněk, Ladislav: Olomoucký okruh. Výtvarné
umění - Zakázané umění II., 1996, č. 1–2, s. 189–216.
3/ Viz Konfrontace
´77. Obrazy – grafika – sochy mladých olomouckých výtvarníků.
[Katalog výstavy]. Nepodepsaný text [Jiří Hastík]. Kroměříž,
Psychiatrická léčebna 1977.
4/ Oldřich
Šembera. Kresby. [Katalog výstavy]. Text Jiří Valoch. Brno,
Minigalerie VUVEL 1981.
5/ Srv. Bieleszová,
Štěpánka (red.) – Zatloukal, Pavel – Olič, Jiří et al.: Nechci
v kleci! České a slovenské výtvarné umění 1970–1989 ze
sbírek Muzea umění Olomouc. [Katalog krátkodobé expozice].
Olomouc, Muzeum umění 2008.
6/ Hrabušický,
Aurel (ed.): Slovenské vizuálne umenie 1970–1985. [Katalog výstavy].
Bratislava, Slovenská národná galéria [2002].
7/
Z technologického hlediska se jedná o sublimační tisky na
polyesterové plátno.
V současné
době je to archivní tisk na šepsované plátno.
|