Narozen
5. září 1946 ve Vsetíně. Vystudoval gymnázium v Rýmařově
(1963)
a obor výtvarná výchova na Pedagogické fakultě
Univerzity Palackého v Olomouci (1967, titul Mgr.). Po
absolvování univerzity začal vyučovat na základní
devítileté škole v Rýmařově, následujícího roku
se stal ředitelem školy
v Sovinci a později v Jiříkově.
V roce 1977 absolvoval studium na Škole výtvarné
fotografie, v roce 1979 kurz pro porotce a lektory Ústavu
pro kulturně výchovnou činnost v Praze. Od počátku
80. let pořádal v Sovinci významné výstavy, koncerty
a divadelní představení, na nichž často získávali
možnost veřejných vystoupení umělci stojící v
opozici k oficiální kulturní politice té doby. V roce
1982 se zúčastnil jako jediný fotograf nepovolené výstavy
na tenisových kurtech v Praze, kde jeho fotografie
vzbudily pozornost Státní bezpečnosti B. Byl vzat do vyšetřovací
vazby a posléze odsouzen k trestu odnětí svobody v délce
deseti měsíců s podmíněným odkladem na dva roky za
údajné hanobení republiky a jejího představitele. Po
propuštění z vězení byl postižen zákazem učit.
Nejprve pracoval jeden rok v knihovně a po uzavření
soudního jednání si musel najít zaměstnání jako
dispečer Státního statku Ryžoviště. Ještě
intenzivněji se věnoval kulturní činnosti a fotografování.
Po listopadu 1989 byl zaměstnancem Okresního úřadu
a
posléze muzea v Bruntále. Od roku 1994 je samostatným
fotografem. Od roku 1991 je pedagogem Institutu tvůrčí
fotografie FPF Slezské univerzity v Opavě, kde vyučuje
dokumentární fotografii, dějiny českého i světového
výtvarného umění po roce 1945 a medailon osobnosti. Od
téhož roku externě vyučuje fotografický dokument rovněž
na katedře fotografie FAMU. V roce 2000 se na FAMU
habilitoval a stal se docentem pro obor fotografie. Každoročně
bývá vedoucím řady fotografických dílen v ČR i v
zahraničí, byl uměleckým vedoucím projektů Lidé Hlučínska
90. let 20. století a Zlín a jeho lidé. Organizačně připravil
stovky výstav v různých místech, od roku 1974 vedl
galerii v Sovinci, od roku Galerii
V kapli 1997 v Bruntále,
v 90. letech také pravidelně zajišťoval výstavy v
Moravském Berouně, nyní každé léto organizuje velké
expozice na hradě Sovinec. Je členem Umělecké besedy,
Pražského domu fotografie, Sdružení Q v Brně a Spolku
olomouckých výtvarníků.
Fotografuje
od mládí, intenzivněji se začal fotografií zabývat během
vysokoškolského studia. Účastnil fakultních výstav a
studium zakončil první samostatnou výstavou fotografií
(1967). Od roku 1972 se koncepčně věnoval zobrazování
vesnického života. Soustředil se na portrét a na
romskou tematiku. Studium na Škole výtvarné fotografie
zakončil souborem ze zákulisí olomouckého divadla. Od
konce 70. let se zaměřuje na dokumentární fotografii z
venkovského prostředí. Vytvořil stovky syrových a přitom
hluboce lidských dokumentů z prostředí Sovince a dalších
obcí na Rýmařovsku a Bruntálsku, velmi vzdálené přikrášlenému
pohledu na vesnici z oficiálních komunistických médií.
Se smyslem pro objevování přízračných momentů
ukazoval devastaci prostředí i lidí, rozpor mezi oficiální
propagandou a realitou, ale i tradiční zvyky a vztahy a
touhu po kráse a nadčasových hodnotách. V 90. letech
začal podobný pohled na "globální vesnici"
uplatňovat i v záběrech ze zahraničí, např. z
Rakouska, Británie, Francie, Ruska, Japonska a dalších
zemí a v projektech z různých českých a moravských
regionů (např. Mikulovsko, Olomoucko aj.). Je autorem 16
knih dokumentárních fotografií: Vesnice je svět (Praha
1993), 14 pohledů na okres Saint-Quentin, (Praha 1993),
Le Quai de Rohan - Nouvelle Ville, ( Lorient 1994), Lidé
olomouckého okresu (Olomouc 1995), Mikulovsko(Mikulov
1995, Der Hof, (Vídeň 1995), Japonsko-Lidé z Akagi
(Opava 1997), Lidé ledkových dolů (Wittelsheim 1998),
Zabavené fotografie (Brno 1999), A coeur perdu - Doteky
srdce (Belfort 1999), Cesta ke svobodě (Sovinec 1999), Brána
naděje (Olomouc 2000), Na konci světa (Volary 2000), Lidé
Třineckých železáren (Třinec 2000), Fotografie z
kraje písku (Budapešť 2000), Kam nevstoupila noha
fotografova (Moravský Beroun 2001). Za řadu z nich získal
ocenění v soutěži o nejlepší fotografické publikace
roku, pořádané časopisem Fotografie Magazín. Svými
fotografiemi ilustroval mnoha dalších publikací. Měl přes
450 autorských výstav a zúčastnil se mnoha set
skupinových expozic. Jeho fotografie jsou ve sbírkách
desítek významných muzeí a galerií v řadě zemí
(např. Moravská galerie, Brno - Uměleckoprůmyslové
muzeum, Praha - Národní galerie, Praha - Museum Sztuki,
Lodž - Museum Ludwig, Kolín nad Rýnem - Magyar Fotográfiai
Múzeum, Kecszemét - Victoria and Albert Museum, Londýn
- Musée de l´Elysée, Lausanne - Niederösterreichisches
Landesmuseum, Vídeň - Bibliothéque nationale, Paříž
- Musée Nicéphore Niepce, Chalon-sur-Saône -
International Center of Photography, New York - The Museum
of Modern Art, New York - The Museum of Fine Arts, Houston
- Gernsheim Collection, The University of Texas, Austin -
Harvard University Museum of Art, Cambridge - Stanford
University Museum of Art - The Art Institute of Chicago -
The National Gallery of Art, Washington - Tokyo
Metropolitan Museum of Photography.
|